آبکاری یکی از روش‌های بسیار موثر در بالا بردن استحکام و طول عمر بسیاری از تجهیزات می‌باشد. به طوری که امروزه می‌توان شاهد آبکاری اکثر ابزارآلات در صنایع مختلف بود. یکی از رایج‌ترین این موارد آبکاری پیچ و مهره می‌باشد. چرا که پیچ‌ها و مهره‌ها اصلی‌ترین و پرکاربردترین وسیله‌ها در بسیاری از حوزه‌های صنعتی است. در نتیجه با آبکاری مقاومت در برابر خوردگی، ساییدگی و بسیاری عوامل دیگر تا حد زیادی افزایش یافته و هزینه خرید دوباره و تعویض پیچ و مهره کمتر می‌شود. به منظور آشنایی بیشتر در ادامه به معرفی انواع روش آبکاری پیچ و مهره پرداخته‌ایم.

برای استعلام قیمت و خرید پیچ و مهره با کارشناسان مگا پیچ تماس حاصل فرمایید. 

 

انواع آبکاری پیچ و مهره

انواع آبکاری پیچ و مهره

در حال حاضر آبکاری پیچ و مهره به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود بوده و کاربر با توجه به نیاز خود می‌بایست یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری کند. از جمله رایج‌ترین انواع آبکاری پیچ و مهره عبارتند از:

آبکاری گالوانیزه سرد یا الکترولیتی پیچ و مهره

آبکاری گالوانیزه سرد که به آبکاری الکترولیتی پیچ و مهره نیز معروف است با کمک گرفتن از جریان الکتریسیته انجام می‌شود. در این روش ضخامت لایه‌ای که بر روی پیچ و مهره می‌نشیند با دانسیته جریان رابطه مستقیم دارد.

آبکاری گالوانیزه گرم پیچ و مهره

در روش آبکاری گالوانیزه گرم، پیچ و مهره را درون محلول مذاب گالوانیزه شناور می‌کنند. در نتیجه این کار لایه‌ای ضخیم بر روی پیچ‌ها و مهره‌ها قرار می‌گیرد.

مطالب بیشتر: پیچ آچاری

آبکاری داکرومات پیچ و مهره

آبکاری داکرومات پیچ و مهره نیازمند یک سری آماده‌سازی‌های اولیه است. به این صورت که ابتدا سطح پیچ‌ها و مهره‌ها برای آبکاری آماده‌سازی می‌شوند. سپس آن‌ها را دورن محفظه‌ سانتریفیوژ قرار داده و مراحل آبکاری انجام می‌شوند. در نهایت پیچ و مهره وارد کوره شده و عملیات پخت بر روی آن‌ها انجام می‌شود. این روش نسبت به دو روش بالا از مزیت‌های بیشتری برخوردار می‌باشد.

آبکاری کادمیوم پیچ و مهره

آبکاری کادمیوم پیچ و مهره یکی از بهترین روش‌های آبکاری در صنعت شناخته می‌شود. این نوع از آبکاری در دو روش الکتروپلیتینگ و مکانیکی قابل انجام است. البته از لحاظ صرفه اقتصادی استفاده از روش مکانیکی بیشتر توصیه می‌شود. در آبکاری کادمیوم پیچ و مهره شاهد ایجاد یک لایه ۵ تا ۲۵ میکرومتری بر روی پیچ و مهره خواهیم بود. پیچ و مهره‌هایی که به این روش آبکاری شده‌اند در برابر خوردگی مقاومت خیلی بالایی را به دست خواهند آورد. به همین دلیل از ابزارهایی که آبکاری کادمیوم بر روی آن‌ها انجام شده معمولا در محیط‌هایی با خورندگی بالا استفاده می‌کنند.

مطالب بیشتر: پیچ بدون سر