پیچ ترکیبی از ماشین آلات ساده است – در اصل یک صفحه شیب دار است که به دور یک شافت مرکزی پیچیده شده است ، اما صفحه شیب دار (رزوه) نیز به لبه تیز اطراف آن می رسد ، که هنگام فشار به داخل یک گوه عمل می کند مواد محکم شده و شافت و مارپیچ نیز به شکل نقطه یک گوه تشکیل می شود.

سایر محصولات: خرید سیم بکسل

جدول گام پیچ

منظور از گام پیچ چیست؟

یکی از کاربردی‌ترین معیارها در اندازه‌گیری پیچ‌ها که در حین خرید با آن روبرو خواهید شد گام پیچ نام دارد. منظور از این عبارت همان فاصله بین دنده‌هایی است که به صورت پشت سر هم بر روی محور پیچ قرار گرفته‌اند. در تعریف گام پیچ طبق استانداردهای ایالات متحده به تعداد دنده‌های قرار گرفته در هر واحد اینچ گفته می‌شود. به صورت ساده‌تر می‌توان گفت در محاسبه گام پیچ فاصله‌ای که پیچ یا مهره با یک دور چرخش طی می‌کنند را در نظر گرفته و طبق آن شماره گذاری می‌کنند.

جدول استاندارد گام پیچ

همان طور که گفته شد پیچ‌ها و مهره‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. به همین دلیل انتخاب یک گزینه صحیح و مناسب نیازمند تحقیقات و اطلاعات بالایی است. برای این منظور جدول‌های مخصوصی وجود دارند که خریداران می‌توانند به کمک فرمول گام پیچ و مطالعه جدول استاندارد گام پیچ گزینه درست را انتخاب و تهیه کنند. برای اطلاع بیشتر به جدول زیر دقت کنید:

ردیف تولرانسی (جهت)

گام×قطر بزرگ mm یا اندازه اسمی inعلامتنوع پیچ
g8۱۲Mمتریک دنده درشت
۰.۷۵×۱۲Mمتریک ظریف
AGپیچ لوله (استوانه‌ای)
R خارجی

Rc داخلی

پیچ لوله (مخروطی)
۶×۳۲Trذوزنقه‌ای ۳۰ درجه
e۶LH –۸×۵۰S

اره‌ای

Tr 24 × 9 – 3 – LH

  • Tr: علامت پیچ
  • ۲۴: قطر خارجی
  • ۹: گام حقیقی
  • ۳: تعداد راه
  • LH: چپ گرد

تفاوت پیچ دنده ریز و درشت

گام و دندانه پیچ دو موضوع بسیار مهم در انتخاب پیچ مورد نیاز خریداران است. این دو پارامتر معمولا طبق استانداردهای متریک و یا اینچ طبقه‌بندی شده و بر اساس جدول‌های استاندارد طراحی و تولید می‌گردند. طبق گفته بالا به فاصله بین دو شیار متوالی که در محور پیچ قرار گرفته‌ گام پیچ گفته می‌شود. طبق این تعریف به اختلاف شعاع داخلی و خارجی مفتول پیچ دندانه و رزوه می‌گویند. در نتیجه پیچ‌هایی با دنده ریز و درشت وارد بازار شده‌اند که هر یک برای هدف مختلفی استفاده می‌شود. به این صورت که پیچ‌هایی با دنده ریز را در صنایع چوب و فولاد به کار می‌گیرند. این در حالی است که نمی‌توان پیچ‌هایی با دنده درشت را برای فلزها استفاده کرد. مهم‌ترین تفاوت پیچ دنده ریز و درشت به صورت زیر می‌باشد:

  • تعداد رزوه‌ها در پیچ‌ دنده‌های درشت در هر اینچ کمتر هستند.
  • پیچ دنده ریز در مقایسه با دنده درشت از تنوع بالایی برخوردار هستند.
  • پیچ‌های دنده درشت آسان‌تر جابه‌جا می‌شوند به همین دلیل سرعت کار کردن با آن‌ها بیشتر است.
  • از لحاظ استحکام و مقاومت بهتر است پیچ‌های دنده ریز مورد استفاده قرار بگیرند.
  • پیچ‌های دنده ریز حساس‌تر هستند و در حین کار با آن‌ها باید با احتیاط عمل کرد تا دچار آسیب نشوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به جدول استاندارد پیچ های متریک و استاندارد پیچ دنده کبریتی که در شرکت‌های فروش پیچ و مهره وجود دارند مراجعه کنید و بهترین گزینه ممکن را با توجه به نیاز خود خریداری کنید.

انواع رزوه‌های پیچ

  • گرد
  • اره ای
  • ذوزنقه ای
  • مربعی
  • مثلثی

محصولات بیشتر: خرید پیچ و مهره پتروشیمی

جدول گام (دنده) پیچ و مهره

استاندارد رزوه‌ پیچ

استانداردهای مرتبط با رزوه پیچ شامل ASME B1.1، EN 10226-1، ISO 261 می شود.

دنیای پیچ و مهره دنیایی بسیار وسیع و گسترده است. به طوری که تنوع بالایی را می‌توان در این زمینه مشاهده کرد و این خود باعث ایجاد سردرگمی برای انتخاب گزینه مناسب در خریداران می‌گردد. شرکت مگا پیچ به عنوان یکی از پیشگامان در زمینه تولید انواع پیچ و مهره این امکان را به خریداران می‌دهد تا مناسب‌ترین گزینه ممکن برای پروژه‌های خود را انتخاب و تهیه کنند. کارشناسان ما همواره در خدمت مشتریان بوده و می‌توانید با درخواست جدول پیچ و مهره، جدول رزوه های اینچی، جدول پیچ تراشی و … تمامی شرایط را بررسی کنید و با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

استاندارد لقی پیچ و مهره

اصطلاح “استاندارد شلی پیچ و مهره” معمولاً به مجموعه ای از دستورالعمل ها یا مشخصات تعیین شده اشاره دارد که میزان قابل قبول فاصله یا بازی بین پیچ و مهره را در هنگام اتصال آنها به یکدیگر در یک اتصال رزوه ای مشخص می کند. این استانداردها در مهندسی، تولید و ساخت و ساز بسیار مهم هستند تا اطمینان حاصل شود که اتصالات پیچی الزامات ایمنی و عملکرد را برآورده می کنند.

در اصل، استاندارد شلی پیچ و مهره موارد زیر را ارائه می دهد:

  1. نیازهای ترخیص: شکاف یا فضای مجاز بین پیچ و مهره را هنگام سفت شدن اتصال مشخص می کند. این برای تسهیل مونتاژ مناسب و جلوگیری از سفت شدن بیش از حد یا کم سفت شدن ضروری است.
  2. درگیری رزوه: استاندارد حداقل و حداکثر میزان درگیری رزوه بین پیچ و مهره را تعریف می کند. درگیری رزوه کافی برای ایجاد یک اتصال ایمن، قابل اعتماد و باربر حیاتی است.
  3. گشتاور سفت کردن: استانداردهای شلی پیچ و مهره اغلب دستورالعمل هایی را برای گشتاور سفت کردن توصیه شده ارائه می دهند، که مقدار نیروی مورد نیاز برای دستیابی به سطح مطلوب نیروی گیره در اتصال است. مقدار مناسب لقی بر الزامات گشتاور تأثیر می گذارد.
  4. شرایط خاص صنعت: صنایع مختلف ممکن است بر اساس نیازها و کاربردهای خاص خود استانداردهای منحصر به فردی برای شلی پیچ و مهره داشته باشند. به عنوان مثال، صنعت خودرو، بخش هوافضا و زمینه ساخت و ساز ممکن است استانداردهای متمایزی برای تضمین ایمنی و عملکرد محصولات و ساختارهای خود داشته باشند.
  5. سازگاری مواد و پوشش: استانداردها ممکن است نوع مواد مورد استفاده برای پیچ و مهره و همچنین هرگونه پوشش یا عملیات اعمال شده روی آنها را در نظر بگیرند. این عوامل می‌توانند بر لقی مورد نیاز برای جلوگیری از مشکلاتی مانند خراش یا خوردگی تأثیر بگذارند.
  6. سازگاری واشر و مهر و موم: در کاربردهایی که شامل واشر یا آب بند هستند، استاندارد ممکن است میزان شلی لازم برای حفظ اثربخشی اجزای آب بندی را مورد توجه قرار دهد. کنترل مناسب لقی برای جلوگیری از نشتی ضروری است.
  7. نوع نخ و گام: انواع مختلف رزوه (به عنوان مثال متریک یا امپریال) و گام ها می توانند بر روی فاصله مورد نیاز تأثیر بگذارند. استاندارد ممکن است برای این تغییرات در مشخصات رشته ها توضیح دهد.

درک و رعایت استانداردهای شلی پیچ و مهره برای اطمینان از ایمنی، قابلیت اطمینان و عملکرد اتصالات پیچ در صنایع مختلف حیاتی است. لقی کنترل شده به درستی به جلوگیری از مشکلاتی مانند آسیب نخ، شکست مفصل یا نیروی گیره ناکافی کمک می کند. این استانداردها چارچوبی سازگار و پذیرفته شده جهانی را برای مهندسان، تولیدکنندگان و متخصصان ساخت و ساز فراهم می کند تا از کیفیت و یکپارچگی کار آنها اطمینان حاصل شود.

برای خرید پیچ و مهره با کارشناسان مگا پیچ بزرگ ترین تولید کننده پیچ و مهره در بخش فروش تماس بگیرید.