استیل بگیر و نگیر چه تفاوتی با هم دارند؟ شاید بارها کلمات «استیل بگیر» و «نگیر» را شنیده باشید. وقتی صحبت از مغناطیسی یا غیر مغناطیسی بودن این آلیاژ می شود، به احتمال زیاد پاسخ های متفاوتی خواهید شنید.

برخی افراد معتقدند که استیل یک ماده کاملا غیر مغناطیسی است. برخی دیگر معتقدند که فولاد ضد زنگ همیشه مغناطیسی است زیرا حاوی آهن است که به عنوان یک عنصر مغناطیسی شناخته می شود. واقعیت این است که استنلس استیل هر دوی این ویژگی ها را دارد، به عبارت دیگر یک دسته از انواع استیل بگیر و دسته ای دیگر به استیل نگیر تقسیم می شوند. در ادامه این مقاله از مگاپیچ در مورد تفاوت این دو نوع استیل صحبت می کنیم و به شما می گوییم که کدام درجه از استیل، بگیر و کدام نگیر است.

ساختاراستیل

ساختاراستیل

امروزه ورق های فولادی در همه جا یافت می شود و روز به روز استفاده از آنها در حال گسترش است. تنوع گسترده در درجه ها و خواص، ورق های استیل را به یکی از محبوب ترین ورق های فولادی تبدیل کرده است. یکی از طبقه بندی ورق های فولادی با توجه به ریزساختار آنها بوده که آنها را به گریدهای فریتی، آستنیتی، مارتنزیتی، دوبلکس و رسوب سخت شده دسته بندی می کند. اما بین این درجه ها دو تقسیم بندی خاص وجود دارد که بر اساس اینکه ورق های فولادی ضد زنگ جذب آهنربا می شوند یا خیر، به دو نوع  بگیر و نگیر تقسیم می شوند. اما آیا تفاوت این دونوع از استیل در مغناطیسی بودن است یا خیر؟ استفاده از چنین قابلیتی چیست؟

علت تفاوت بین استیل بگیر و نگیر در ترکیب شیمیایی آن ها است. به عبارت دیگر ورق های استنلس استیل در همان دسته گریدهای فولاد ضدزنگ قرار می گیرند، اما وجود عنصر خاصی در ترکیب شیمیایی آنها باعث شده که یکی مغناطیسی و دیگری غیر مغناطیسی باشد.

مطالب بیشتر: خرید پیچ و مهره آسانسور در سایزهای مختلف 1402

استیل بگیر چیست؟

ورق های  استنلس استیل از نوع فریتی را  استیل بگیر می  نامند. این نوع ورق ها به دلیل ریزساختار فریت که حاوی آهن با ساختار BCC و عناصری مانند کربن و کروم است جذب آهنربا می شوند و به همین دلیل به آن ها بگیر می گویند. نبود یا وجود بسیار کم نیکل در ساختار این نوع فولادها باعث پایداری فاز فریت که مغناطیسی است می شود. گریدهای 410، 420 و 430 از مهمترین گریدهای فولادی بگیر هستند.

استیل نگیر چیست؟

ورق های استیل ضدزنگ آستنیتی به دلیل ریزساختار آستنیتی و وجود نیکل بیشتر در ترکیب شیمیایی خود، خاصیت مغناطیسی ندارند و جذب آهنربا نمی شوند. به این نوع فولاد ضد زنگ را نگیر می نامند. ورق های فولادی ضد زنگ از نوع نگیر ، مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارند و گریدهای 304 و 316 پرمصرف ترین انواع  این نوع استیل در صنایع مختلف می باشند.

مهمترین درجه های استیل بگیر

مهمترین گریدهای ورق فولادی بگیر عبارتند از:

  • ورق فولادی 410
  • ورق فولادی 420
  • ورق استیل 430

ورق استیل 410 بگیر

استیل 410  از نوع استیل های ضدزنگ  بسیار سخت و مقاوم در برابر حرارت و خوردگی است و  قابلیت تحمل تا دمای 650 درجه سانتیگراد را دارد. با این حال، در دمای بالای 400 درجه سانتیگراد، خواص مکانیکی آن اندکی کاهش می یابد. هوای خشک و مواد قلیایی، گازهای داغ، بخار، اسیدهای ملایم، آب شیرین  از جمله محیط هایی هستند که این نوع فولاد در  آنها مقاوم است.

ورق استیل 410

ورق استیل 420 بگیر

این درجه از فولاد ضد زنگ همچنین دارای سختی بالایی بوده که نتیجه عملیات حرارتی است. مقاومت بسیار خوب در برابر خوردگی گرید 420 نیز به دلیل داشتن حدود 12 درصد کروم در ساختار آن است. این نوع از استیل بگیر بهترین نوع برای ساخت چاقو میباشد.

ورق استیل 420

ورق استیل 430 بگیر

فولاد فریتی گرید 430  از دیگر انواع استیل بگیر است که علاوه بر استحکام بالا،  دارای مقاومت بسیار عالی در  مقابل خوردگی ناشی از اسید نیتریک و سایر اسیدهای آلی می باشد. ضمناً این نوع ورق دارای تحمل تا دمای  بالای 870 درجه سانتیگراد بوده و در صورت استفاده مداوم تا 815 درجه سانتیگراد توانایی مقاومت در برابر اکسیداسیون را دارد.

ورق استیل 430 بگیر

مهمترین گریدهای فولاد  نگیر

استیل نگیر کاربرد وسیع تری نسبت به نوع بگیر دارند. برای این منظور کافی است به گریدهایی مانند 304 و 316 که از معروف ترین فولادهای زنگ نزن آستنیتی هستند اشاره کنیم. اما این دسته از استنلس استیل از تنوع بیشتری برخوردار بوده و از مهم ترین ورق های استنلس استیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق فولادی 304 و 304 لیتری
  • ورق فولادی 316 و 316L
  • ورق فولادی 309 و 309S
  • ورق فولادی 310 و 310S
  • ورق فولادی 321

این ورقه های استیل ضدزنگ دارای ریزساختار آستنیتی بوده و به دلیل داشتن نیکل زیاد غیر مغناطیسی هستند. نیکل یکی از آن عناصر آلیاژی است که به پایداری آستنیت منجر می شود. برای مثال فولاد 304 به فولاد 8-18 نیز معروف است که عدد 18 به میزان کروم و عدد 8 به میزان نیکل موجود در ساختار آن اشاره دارد. فولاد 10-18 هم همان فولاد 316 است.

مهمترین تفاوت های ورق استیل بگیر و نگیر

تفاوت بین این دو نوع فولاد ناشی از ریزساختار متفاوت آنهاست. فولادهای بگیر دارای ریزساختار فریتی و فولادهای نگیر از نوع آستنیتی می باشند. فولادهای آستنیتی قابلیت سخت شدن با عملیات حرارتی را ندارند و یکی از مهم ترین تفاوت های این دو نوع از فولاد در این مورد است. در ادامه به بررسی تفاوت فولاد گرفتن و نگرفتن از جنبه های مختلف می پردازیم.

مطالب بیشتر: پیچ و مهره فولادی

تفاوت استیل بگیر و نگیر از نظر خواص

 تفاوت مهم ورقه های استیل بگیر و نگیر، در خواص آنهاست. ورق های فولادی بگیر از نظر خواص مکانیکی و مقاومت در برابر خوردگی ضعیف تر از نوع نگیر هستند. در واقع ورق های آستنیتی که از فولادهای ضد زنگ هستند به دلیل وجود نیکل در آنها فاز آستنیت در آنها تثبیت می شود و این گریدها بهترین نوع فولاد برای مصارف مقاوم در برابر خوردگی هستند.

تفاوت اشتعال پذیری استیل بگیر و نگیر

ورق های استنلس استیل از نوع نگیر به دلیل مقاومت عالی در برابر دمای بالا و اکسیداسیون به آسانی مشتعل نمی شوند و به آن ورق های فولادی نسوز نیز می گویند. برخی از انواع فولادهای نسوز تا 900 درجه سانتیگراد گرما را تحمل می کنند.

تفاوت استیل بگیر و نگیر در نوع کاربرد

ورق های فولادی بگیر به دلیل دارا بودن خاصیت مغناطیسی در صنایعی مانند خودروسازی، ، لوازم آشپزخانه، پانل های کابینت یخچال، کانکتورها، پمپ ها ساخت تجهیزات، کانکتورها، پمپ ها و شیرآلات، توربین های گاز، تجهیزات پزشکی و جراحی و … کاربرد دارند و از سوی دیگر فولاد ضد زنگ نگیر  به دلیل مقاومت بالاتر در برابر زنگ زدگی و اکسیداسیون در ساخت مخازن ذخیره و دیوارهای نازک، تانکرها، کپسول ها، سیستم های آبی، ساخت سینک و … کاربرد دارند.

تفاوت قیمت فولاد بگیر و نگیر

از آنجایی که ورق استنلس استیل نگیر دارای نیکل بیشتری در ساختار خود هستند، قیمت آنها معمولاً کمی بالاتر از قیمت فولاد ضد زنگ بگیر است.

استیل بگیر بهتر است یا نگیر؟

برای پاسخ به این سؤال باید به کاربرد مورد نظر توجه کرد. به عنوان مثال نوع نگیر استیل که آستنیتی هستند و مقاومت به خوردگی بالاتری دارند برای مصارف صنعتی از جمله ساخت مخازن و انواع لوله ها برای انتقال سیالات و مواد شیمیایی مناسب ترند. از سوی دیگر، فولادهای ضد زنگ بگیر برای کاربردهایی که به خواص مغناطیسی نیاز دارند در نظر گرفته می شوند. یکی از مزایای این نوع از استیل این است که به راحتی می توان آنها را با سنگ مغناطیسی آسیاب کرد که سطح بسیار خوبی به آنها می دهد.