رزوه یا دنده چیست ؟ رزوه به شیارهای روی پیچ و درون مهره گفته می شود. به رزوه خارجی نری و به رزوه داخلی مادگی می گویند. در زبان عامیانه به دنده رو پیچ، فرورفتگی نیز می‌گویند و همین امر سبب می شود تا پیچ درون سطح مورد نظر چفت شود. رزوه پیچ به عنوان یک ماشین ساده و همچنین به عنوان یک بست رزوه ای از ویژگی های ضروری پیچ است. رزوه پیچ می تواند به صورت راست گرد و یا چپ گرد باشد. بدین صورت که پیچ از سمت راست به چپ و یا چپ به راست باز و بسته شود. لازم است بدانید که استاندارد جهانی رزوه پیچ به شکل راست گرد تولید و روانه بازار می شود. در این بخش از بلاگ مگا پیچ با مشخصات و استاندارد تولید رزوه پیچ و مهره آشنا می شوید.

دفتر تهران:02165429531

دفتر کرج: 0263462098

ارتباط از طریق پیام رسان ایتا

09120244644

انواع رزوه‌ پیچ 

در نگاه اول و از نظر ظاهری رزوه ها مشابه هم هستند اما تفاوت هایی نیز با هم دارند. یکی از تفاوت های رزوه های پیچ در درشت و یا ریز بودن آن هاست. درشت و ریز بودن دنده پیچ مربوط به فواصل بین دو دنده است که طول گام پیچ را مشخص می کند. رزوه های ریز به دلیل اینکه زاویه مارپیچ کمتری دارند و امکان تنظیم دقیق تری دارند، کمتر دچار لرزش می شوند. رزوه های ریزتر پیش بارگذاری بیشتری با گشتاور سفت شدن کمتر ایجاد می کنند. رزوه های درشت به دلیل درگیری بیشتر در کناره ها در برابر تسمه و رزوه های متقاطع مقاومت بیشتری دارند. رزوه‌های درشت بسیار سریع‌تر نصب می‌شوند، زیرا به تعداد چرخش کمتری در واحد طول نیاز دارند.  از انواع رزوه پیچ  می توان به دنده گرد ، ارّه‌ای، ذوزنقه ای، مربعی و دنده مثلثی اشاره نمود.

سایر محصولات: خرید سیم بکسل

رزوه پیچ چیست

مدل رزوه پیچ 

شیارهای مارپیچی با اندازه یا شکل مساوی که بر روی یک شیار یا لوله استوانه ای گرد ساخته می شوند به عنوان رزوه پیچ و مهره شناخته می شوند.

در حال حاضر 125 نوع مدل رزوه وجود دارد. رزوه از سه قسمت ریشه، قله و پهلو تشکیل شده است.  رزوه پیچ  به صورت مخروطی و یا موازی طراحی و ساخته می شود که هر کدام دارای مزیت و معایبی نسبت یکدیگر هستند. رزوه پیچ  موازی بیشترین کاربرد را دارد به این دلیل که برعکس مدل مخروطی، از طرح موازی می توان چندبار استفاده نمود و پیچ دچار شل شدگی نمی شود. در مدل رزوه مخروطی امکان استفاده مجدد از این پیچ وجود ندارد.

رزوه راست گرد

این نخ ها به سمت راست متمایل می شوند. اینها در یک حرکت جهت عقربه های ساعت سفت می شوند. اینها به عنوان نخ های سمت راست شناخته می شوند.

رزوه چپ گرد

این نخ ها به سمت چپ متمایل می شوند. اینها در حرکت خلاف جهت عقربه های ساعت سفت می شوند.

محصولات بیشتر: پیچ آهنی

رزوه V شکل

این نوع رزوه ها به شکل الفبای انگلیسی V است. بیشترین استفاده را دارند. این نوع رزوه ها را می توان با ضربه، قالب، ماشین تراش و فرز و غیره برش داد یا ساخت. این رزوه ها با استانداردهای مختلفی ساخته می شوند.

محصولات بیشتر: پیچ استاد بولت

استاندارد رزوه پیچ

برای استعلام قیمت و خرید آنلاین پیچ و مهره با مناسب ترین قیمت به بخش فروشگاه آنلاین مگا پیچ مراجعه کنید. هم چنین برای اطلاع از قیمت می توانید با کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید.

جدول استاندارد انواع رزوه

کاربرداندازه نامیمثال مشخصه
حروفپروفیل رزوهنام رزوه
پیچ های درپوش
و روغن خور
mm 60…6مخروطی 2×30 M- 158 DIN
Mرزوه خارجی مخروطی
متریکی
غیرآببند ـــ
in 6 …6
1    G- 228 ISO DIN
ـــ1

)داخلی( 2
Gرزوه لوله استوانه های

مشخصات رزوه پیچ

  • نری و مادگی رزوه پیچ ها

نری مادگی رزوه پیچ

مطالب بیشتر: استاندارد din پیچ و مهره

  • چپ گرد یا راست گرد بودن رزوه پیچ

چپ گرد راست گرد رزوه پیچ

مطالب بیشتر: پیچ چشمی

  • گام رزوه پیچ

گام پیچ

محصولات بیشتر: خرید پیچ mdf