یکی از موضوع‌های مهمی که همواره ذهن افرادی که به دنبال ایجاد یک اتصال در پروژه صنعتی خود هستند را درگیر می‌کند این است که کدام نوع از اتصال‌ها می‌تواند برای آن‌ها مناسب باشد. اتصال‌های پیچی و جوشی دو نوع اتصال پرکاربردی است که در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. هر یک از انواع اتصالات پیچی و جوشی دارای مزایا و معایب خاص خود بوده و باید متناسب با انتظارات و شرایط انتخاب شوند. برای انتخاب یک اتصال خوب و مناسب توصیه می‌شود تا فاکتورهای مهمی مثل هزینه فرآیند اتصال، متریال استفاده شده در ایجاد اتصال، میزان استحکام و مقاومت اتصال‌ها و موارد بسیاری دیگر از این قبیل توجه کرد. ما نیز به نوبه خود سعی داریم تا در این مقاله به مقایسه اتصالات جوشی و پیچی بپردازیم تا بتوانید با دقت بیشتری تصمیم‌گیری خود را انجام دهید.

کاربران می‌توانند برای انتخاب بهترین گزینه از افراد متخصص و باتجربه در این زمینه نیز کمک بگیرند. کارشناسان ما در شرکت مگا پیچ به عنوان یکی از پیشگامان در حوزه فروش انواع پیچ و مهره آماده ارائه هر گونه کمک و راهنمایی به مشتریان خود است. برای خرید پیچ و مهره با ما تماس بگیرید.

صفحه ستون جوشی چیست

ستون های جوشی جزء کلیدی در ساخت ساختمان های تجاری و صنعتی و همچنین نیروگاه ها یا ایستگاه های معدنی و انرژی هستند . ستون های جوشی برای مقاومت در برابر کمانش تحت بارهای سنگین طراحی شده اند و برای پشتیبانی سازه استفاده می شوند.

اتصالات جوشی و پیچی

همان طور که گفته شد دو نوع اتصال جوشی و پیچی به صورت رایج در بین افرادی که به دنبال ایجاد یک اتصال در پروژه‌های خود هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان طور که از نام آن‌ها می‌توان متوجه شد اتصالات جوشی به کمک تکنیک‌های جوشکاری توسط افراد متخصص در این حوزه برای وصل کردن دو قطعه به یکدیگر انجام می‌شوند. این در حالی است که در اتصالات پیچی از پیچ‌ها و مهره‌ها برای چفت کردن دو قطعه استفاده می‌کنند. هر یک از اتصالات جوشی و پیچی دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود بوده و با توجه به انتظاراتی که کاربران از ایجاد اتصال دارند باید یکی از آن‌ها استفاده شود. برای این منظور باید مزایا و معایب آن‌ها به صورت تک به تک بررسی شده و مناسب‌ترین گزینه انتخاب شود.

مطالب بیشتر: تفاوت استیل 304 و 316

مزایا و معایب اتصالات پیچی

همان طور که گفته شد هر یک از اتصال‌های پیچی و مهره‌ای دارای یک سری نکات مثبت و یک سری نکات منفی نسبت به یکدیگر هستند که این موضوع می‌تواند با توجه به زمینه مورد استفاده کم‌رنگ‌تر و یا پررنگ‌تر شود. از جمله مهم‌ترین مزایای اتصالات پیچی نسبت به اتصالات جوشی عبارتند از:

  • آسان بودن مراحل استفاده از اتصالات پیچی
  • عدم نیاز به تکنیسین حرفه‌ای برای ایجاد اتصال‌های لازم
  • قابلیت جداسازی آسان قطعات از هم در صورت نیاز
  • سریع‌تر بودن مراحل ایجاد اتصال
  • کم‌هزینه بودن ایجاد اتصالات پیچی
  • وجود تنوع بالا در انواع اتصالات پیچی در سازه های فولادی و غیره

محصولات بیشتر: پیچ شیروانی

اتصالات پیچی

در مقابل مزایای گفته شده با توجه به شرایط کار اتصالات پیچی می‌توانند یک سری معایب از نظر کاربران به دنبال داشته باشد. چند مورد از شایع‌ترین نکات منفی می‌توان به ضعیف بودن اتصالات در مقایسه با جوشکاری و یا احتمال باز شدن و سست شدن اتصال‌ها به مرور زمان اشاره کرد.

مطالب بیشتر: استاندارد DIN پیچ و مهره

انواع اتصالات پیچی در سازه های فولادی

  • اتصالات قاب پیچ شده.
  • اتصالات نشیمن پیچ شده
  • اتصالات قاب جوش داده شده.
  • اتصالات صندلی جوش داده شده.
  • اتصالات صفحه انتهایی
  • اتصالات ویژه
  • اتصالات ساده، صلب و نیمه صلب.

انواع اتصالات در سازه های فولادی چیست؟

اکثر جوش هایی که باید انجام دهیم به پنج دسته کلی تقسیم می شوند. هر یک از این دسته بندی های مشترک دارای تغییرات زیادی در واحد اصلی هستند. درک این پنج مورد و توانایی تکمیل جوش در همه موقعیت ها نقطه شروع خوبی برای همه افراد است که چگونه جوشکاری را یاد بگیرند. پنج اتصال اصلی جوش شامل اتصال لب به لب، مفصل لبه، اتصال سه راهی، اتصال گوشه و اتصال لبه است.

آشنایی با انواع اتصالات جوشکاری
  • جوش لب به لب.
  • جوش مفصل سه راهی.
  • جوش اتصال گوشه ای.
  • جوش اتصال لبه.
  1. پنج اتصال اصلی جوش شامل اتصال لب به لب، مفصل لبه، اتصال سه راهی، اتصال گوشه و اتصال لبه است . مفصل لب به لب زمانی اتفاق می افتد که دو عضو در کنار هم قرار می گیرند. جوش در امتداد درزی که به دو قطعه مجاور متصل می شود ساخته می شود.
  2. لپ مفصل زمانی ایجاد می شود که دو قطعه روی هم قرار گیرند و در یک فاصله معین در امتداد لبه خود روی هم قرار گیرند. در بیشتر موارد ما نمی‌بینیم که آماده‌سازی لبه روی جوش لبه‌ای انجام شود. یک جوش فیله در درز بین دو عضو روی هم قرار می گیرد. دقیقاً مانند اتصال لب به لب، بسته به الزامات موجود در نقشه یا نماد جوش، می توان جوش را در یک طرف یا هر دو طرف انجام داد. اتصال لبه می تواند شامل یک یا چند پاس جوش باشد. لپ مفصل از نوع فیله ای از اتصالات جوشی در نظر گرفته می شود.
  3. اتصال سه راهی زمانی ایجاد می شود که دو عضو در 90 درجه تلاقی می کنند و لبه ها در وسط یک صفحه یا جزء به هم می رسند. هنگامی که یک لوله یا لوله را روی صفحه پایه قرار می دهیم، یک مفصل سه راهی نیز تشکیل می شود. جوش دور تا دور لوله به صفحه پایه یک اتصال سه راهی در نظر گرفته می شود. بسته به اندازه و نیاز نقشه بین دو عضو یک جوش فیله قرار می گیرد. مانند سایر اتصالات، جوش ها را می توان در یک طرف یا هر دو طرف انجام داد. گاهی اوقات نیاز به بیش از یک پاس برای ایجاد جوش فیله مختصر مورد نیاز است. درست مانند اتصال لبه، اتصال تی نیز از نوع اتصالات جوشی فیله ای در نظر گرفته می شود.
  4. اتصال گوشه شبیه به اتصال T است، اما به جای اینکه اعضا در وسط صفحه یا جزء به هم برسند، اتصال گوشه دارای دو قطعه است که در لبه اتصال یا ماده با زاویه 90 درجه قطع می شوند. جوش فیله به طور کلی در ناحیه ای که دو صفحه یا عضو تلاقی می کنند ساخته می شود. چند تغییر در اتصال گوشه وجود دارد، یکی از آنها گوشه باز نامیده می شود که در آن جوش فیله در لبه بیرونی ساخته می شود. دیگری گوشه بسته نامیده می شود که در آن جوش بیرونی بسیار شبیه جوشی است که روی اتصال لب به لب مربع ایجاد می شود. بیشتر افراد اتصال گوشه را از نوع فیله ای می دانند. مانند تمام جوش های دیگر ، جوش را می توان در سمت نزدیک یا طرف دیگر ایجاد کرد.
  5. و در نهایت پنجمین اتصال از پنج مفصل اراده اساسی همان چیزی است که ما آن را مفصل لبه می نامیم. سطوح دو عضو به موازات یکدیگر قرار می گیرند و درز یا لبه ای ایجاد می کنند که جوشکاری ممکن است رخ دهد. جوش لبه ای از نوع جوش شیاری در نظر گرفته می شود. ما اغلب می بینیم که اتصال لبه بر روی قطعات ورق فلزی اعمال می شود، در صورتی که لبه به سمت بالا فلنج شده است یا به گونه ای شکل گرفته است که برای اتصال قطعات مجاور باید جوش ایجاد شود. فقط با تمام جوش‌های دیگر، بسته به شرایط استفاده و سرویس، می‌توان آن را در نزدیکی طرف دیگر یا در تمام اطراف محیط ایجاد کرد.

مزایا و معایب اتصالات جوشی

در مقابل اتصالات پیچی اتصالاتی به نام جوشی قرار گرفته‌اند. اتصالات جوشی در اسکلت فلزی برای ایجاد یک اتصال قوی و محکم مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته این مورد نیز همانند اتصالات پیچی دارای یک سری مزایا و معایبی هستند که همه آن‌ها باید توسط کاربران بررسی شده و در صورت قابل قبول بودن مورد استفاده قرار گیرد. در زیر به چند مورد از اصلی‌ترین مزایای اتصالات جوشی پرداخته شده است:

  • استحکام بسیار بالا
  • یک پارچه کردن دو قطعه مجزا با مقاومت مکانیکی بالا
  • ماندگاری بالا و همیشگی بودن اتصال‌های ایجاد شده به کمک جوشکاری
  • مقاومت اتصال‌های ایجاد شده در مقابل تنش‌ها و فشارها

با این حال مواردی در اتصالات جوشی وجود دارند که می‌توانند نکته منفی برای کاربران در برخی پروژه‌ها محسوب شود. به همین دلیل در کنار تمامی مزایایی که به دنبال دارند مورد پسند بسیاری از کاربران در برخی پروژه‌ها نیستند. چند مورد از این نکات منفی می‌توان به هزینه بالای ایجاد اتصالات جوشی در مقایسه با اتصالات پیچی، عدم امکان جداسازی قطعات متصل شده به هم در صورت نیاز، احتیاج به دقت بالای کار در حین جوشکاری اشاره کرد. به این معنا که با کوچکترین بی‌دقتی و بی‌احتیاطی در حین انجام جوشکاری احتمال ایجاد تنش در نقطه اتصال بالا می‌رود و این باعث می‌شود تا اتصال‌های ایجاد شده ضعیف شوند و استحکام کافی را نداشته باشند.

محصولات بیشتر: پیچ آلن