پیچ داکرومات و پیچ استیل دو نوع از تولیدات صنایع پیچ و مهره هستند که آیتم‌های زیادی برای مقایسه آن‌ها وجود دارد. افرادی که در موقعیت‌های کاری خود نیاز به اتصالات مناسب و محکم دارند ممکن است تمایل به مقایسه این دو پیچ داشته باشند و بخواهند با عملکرد هر کدام آشنا شوند. اگر شما هم از افرادی هستید که تمایل به آشنایی با این پیچ‌ها و مقایسه ویژگی‌های آن‌ها دارید با ما همراه باشید. ما در این مقاله از وب سایت مگا پیچ قصد داریم به معرفی هر دو پیچ، مزایا، کاربردهایشان و در نهایت به مقایسه آن‌ها بپردازیم.

پیچ داکرومات چیست؟

داکرومات در واقع پوششی است که در صنعت کاربرد گسترده ای داشته و مزایای آن بسیار ارزشمند است. از ویژگی‌های این پوشش می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر حرارت، مقاومت بی‌نهایت در برابر خوردگی گالوانیک، عدم ایجاد تردی هیدروژنی و سازگاری با پوشش‌های بعدی اشاره کرد.

مزایا و کاربرد پیچ داکرومات

از مهمترین مزایای پیچ داکرومات می‌توان به مقاومت بالا در دستگاه سالت اسپری و مقاومت بالا در برابر گرما و خوردگی اشاره کرد. پیچ داکرومات از نظر مقاومت در برابر خوردگی نسبت به پوشش‎های قدیمی قدرت بیشتری دارد. نتایج آزمایشات سالت اسپری نیز نشان‎دهنده مقاومت بهتر در برابر خوردگی این پوشش نسبت به الکتروگالوانیزه و عملیات کلر JIS H8610 type2, class 3 گالوانیزه گرم JIS H8610 type2, class 3 پوشش NI-ZN  (نیکل روی) می‌باشد.

خرید پیچ داکرومات

علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی، پوشش داکرومات از مقاومت خوبی در برابر گرما نیز برخوردار می‌باشد. این پوشش در برابر حرارت یک لایه مقاوم برای مدت زمان طولانی تولید می‌کند. این در حالی است که یک پوشش الکتروگالوانیزه با قرار گرفتن در معرض حرارت دچار نقص و آسیب می‌گردد. در صورتی که پوشش دچار سوختگی شود قابلیت مقاومت در برابر خوردگی نیز از میان می‌رود.

در صنایع طبق شرایط خاصی داکرومات اهمیت زیادی پیدا می‌کند و بر کاربرد این نوع پیچ‌ها افزوده می‌شود. مثلا زمانی که پیچ‌های ضدزنگ به یک شی آلومینیومی متصل می‌شوند در این شرایط پوشش داکرومات تا حد زیادی می‌تواند از خوردگی گالوانیک جلوگیری کند. از آن‌جایی که در فرآیند داکرومات برای آماده‌سازی پوشش از اسید استفاده نمی‌شود خطر تری هیدروژنی نیز وجود نخواهد داشت.

مقالات بیشتر: پیچ آچاری

پیچ استیل چیست؟

یکی از انواع پیچ در صنایع پیچ و مهره، پیچ استیل یا پیچ استنلس استیل نام دارد که با اتصالات آهنی و فولاد کمی تفاوت دارد. در واقع تفاوت اساسی پیچ استیل با نوع اتصالات آهنی و فولادی در آلیاژ مورد استفاده در آن می‌باشد. پیچ‌های استیل دارای انواع مختلفی چون پیچ آلن استیل، پیچ استوانه‌ای استیل، پیچ خودکار استیل و … هستند و در گریدهای متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. این پیچ‌ها به دلیل ساختار مطلوبی که دارند نسبت به سایر پیچ‌ها از قیمت بیشتری برخوردارند.

فروش پیچ داکرومات

مزایا و کاربرد پیچ استیل

پیچ‌ استیل با توجه به مزایا و قابلیت‌هایشان در صنایع مختلفی چون نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد بسیاری دارند. از مزایای پیچ‌ استیل می‌توان به مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر خورندگی، مقاومت در برابر زنگ زدگی، دوام و طول عمر بالا و … اشاره کرد.

پیچ و مهره‌ استیل با توجه به ویژگی های و مزیت های مطلوبشان، کاربرد گسترده ای دارند. از جمله کاربردهای آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل کاربرد در مناطقی با آلودگی زیاد مثل محیط‌های داخل شهری و مسیرهای اصلی ترافیک
  • قابل کاربرد در مناطق مرطوب مانند مناطق ساحلی
  • قابل کاربرد در تجهیزات آلومینیومی
  • قابل کاربرد در قطعات مسی. برخی از پیچ‌های استیل برای استحکام و مقاومت بیشتر با مس آبکاری می‌شوند.
  • قابل کاربرد برای اتصال قطعات ماشین‌آلات. قطر این پیچ‌ها باریک و از بالا تا نوک آن‌ها رزوه شده است و از نظر جنس دارای انواع مختلفی چون فولاد ضد زنگ، فولاد کربن، فولاد با روکش روی و نایلون هستند.

پیچ داکرومات چه تفاوتی با پیچ استیل دارد؟

معمولا مقایسه میان پیچ و مهره داکرومات و پیچ و مهره استیل در زمینه‌های مختلفی چون سختی، مقاومت کششی و مقاومت در برابر خوردگی انجام می‌شود، هر چند گریدهای مختلف پیچ و مهره خود از نظر مقاومت در برابر خوردگی با هم تفاوت دارند. پیچ و مهره‌های داکرومات اگرچه برای گریدهای بالای پیچ و مهره فولادی به کار می‌روند و از نظر مقاومت در برابر زنگ‌زدگی برابر هستند اما از لحاظ مقاومت کششی با هم تفاوت دارند. گرید عامل اساسی در تعیین مقاومت کششی به حساب می‌آید و این امکان وجود دارد که پیچ و مهره داکرومات در یک گرید پایین، نسبت به پیچ و مهره استیل با گرید بالا، مقاومت کششی کمتری داشته باشند. مقایسه پیچ و مهره استیل و داکرومات در واقع مقایسه آن‌ها از نظر خوردگی و مقاومت در برابر اکسید شدن می‌باشد.

محصولات بیشنر: پیچ آهنی

در تولید پیچ و مهره داکرومات یک لایه سطحی محافظ روی لایه‌های خارجی قرار می‌گیرد در حالی که در پیچ و مهره‌های استیل نیازی به آبکاری وجود ندارد و تمامی لایه‌ها در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم هستند. در واقع اضافه شدن فلزهایی چون روی و نیکل به فلز آهن سبب ایجاد این مقاومت می‌شود. در واقع در ساخت پیچ‌های استیل از استیل ضد زنگ و در ساخت پیچ‌های داکرومات از آهن استفاده می‌شود. روش داکرومات به صورت یک لایه از پیچ است که مقدار مشخصی نیکل و روی در آن وجود دارد. در پیچ داکرومات این لایه بخشی از ساختار محسوب می‌شود و روکش شده نمی‌باشد در حالی که پیچ استیل کاملا از استیل ساخته شده و ساختار آن یکپارچه است.

راهنمای خرید پیچ داکرومات

برای خرید پیچ‌های داکرومات (Chromate Screw)، می‌توانید به مکان‌های مختلفی مراجعه کنید. در زیر چندین مکان معمولی برای خرید پیچ داکرومات را ذکر کرده‌ام:

  1. فروشگاه‌های سخت‌افزاری: فروشگاه‌های سخت‌افزاری معمولاً انواع مختلفی از پیچ‌ها و مهره‌ها را عرضه می‌کنند. به فروشگاه‌های محلی یا زنجیره‌ای مراجعه کنید و از کارکنان پیشنهاداتی برای پیچ‌های داکرومات بخواهید.
  2. فروشگاه‌های آنلاین: فروشگاه‌های آنلاین معمولاً گزینه‌های بیشتری برای خرید پیچ داکرومات ارائه می‌دهند. وب‌سایت‌هایی مانند دیجی‌کالا، بامیلو، یا آمازون می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.
  3. فروشندگان صنعتی: برای مقیاس‌های بزرگتر و نیازهای صنعتی، می‌توانید به تامین‌کنندگان صنعتی مراجعه کنید. این تامین‌کنندگان معمولاً محصولات با کیفیت بالا و گزینه‌های متنوعی را ارائه می‌دهند.
  4. مراکز تعمیرات و صنایع خاص: اگر نیاز به پیچ‌های داکرومات برای تعمیرات یا پروژه‌های خاصی دارید، ممکن است مراجعه به مراکز تعمیرات مخصوص یا کارگاه‌های صنعتی کمک کند. آنها معمولاً دسترسی به مواد و ابزارهای خاصی دارند.
  5. تامین کنندگان آنلاین صنعتی: برخی از تامین کنندگان صنعتی از طریق اینترنت نیز محصولات خود را عرضه می‌کنند. به دنبال وب‌سایت‌های تخصصی صنعتی بگردید که انواع پیچ‌ها و مهره‌ها را ارائه می‌دهند.

قبل از خرید، مطمئن شوید که ابعاد، جنس، و مشخصات پیچ‌های داکرومات با نیازهای شما همخوانی دارد. همچنین، تأکید کنید که محصولات از کیفیت مناسبی برخوردار باشند تا به عمر مفید و کارایی مطلوب دست یابید.

برای خرید این محصول با کارشناسان ما تماس بگیرید.