با توجه به روی کار آمدن صنایع گوناگون احتیاج به ابزارآلات متنوع نیز افزایش یافته است. یکی از مهم‌ترین این ابزارها پیچ و مهره‌ها می‌باشند. از آنجایی که انواع مختلفی پیچ و مهره تولید و وارد بازار شده‌اند برای تفکیک آن‌ها از هم شروع به نامگذاری پیچ و مهره کرده‌اند. این نامگذاری‌ها دارای یک سری استانداردها و مشخصه‌های خاص خود هستند. شما می‌توانید تمامی انواع آن‌ها را در کاتالوگ پیچ و مهره مشاهده کرده و از روی جدول استاندارد پیچ و مهره مشخصه‌های آن‌ها را ارزیابی کنید. سپس پیچ و مهره مناسب برای کار خود را انتخاب کرده و خریداری کنید.

با توجه به حساسیت بالای کارهای صنعتی نامگذاری پیچ و مهره نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. از جمله مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در این نامگذاری عملکرد، محل مصرف، شکل ظاهری و سایز آن‌ها می‌باشد. در زیر هر یک از این نامگذاری ها به صورت دقیق تر توضیح داده شده اند:

 

نامگذاری پیچ و مهره با توجه به شکل ظاهری

پیچ و مهره‌های موجود در بازار دارای شکل‌های ظاهری متنوعی هستند. از جمله نام‌هایی که بر طبق این معیار بر روی آن‌ها گذاشته می‌شود پیچ ششگوش، پیچ چشمی، پیچ آلن سر خزینه، پیچ سر استوانه، مهره تاجدار، مهره خروسکی، مهره چهارگوش، مهره ششگوش، مهره سربسته، مهره کلاهی، مهره فلنج دار و … می باشند.

 

 

نامگذاری پیچ و مهره با توجه به عملکرد آن‌ها

یکی دیگر از معیارهای مهم در نامگذاری پیچ و مهره عملکرد آن‌ها می‌باشد. به این معنا که با توجه به مکانی که پیچ و یا مهره در آن استفاده می‌شوند نامگذاری شده‌اند. به عنوان مثال مهره قفلی، مهره جوشی، پیچ آلن مغزی،  پیچ خودکار یا خودرو و …

 

مطالب بیشتر: پیچ چشمی چیست

 

نامگذاری پیچ و مهره با توجه به سایز آن‌ها

پیچ‌ها و مهره‌ها در ابعادهای مختلفی تولید می‌شوند. هر یک از این ابعاد با توجه به مکانی که قرار است در آن استفاده شوند انتخاب می‌شوند. در نتیجه مشتریان می‌توانند با گفتن اندازه مورد نظر قطعه مناسب خود را خریداری کنند.

 

کد خوانی پیچ و مهره

پیچ‌ها و مهره‌ها برای شناخته شدن در بین متخصصین دارای یک سری کدها هستند. این کدها دارای یک سری استانداردهای مشخص شده‌ای بوده و در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس اگر با پیچ و مهره‌ها سر و کار دارید برای راحتی و کیفیت کار خود باید با کد خوانی پیچ و مهره نیز آشنا شوید. به طوری که در این استانداردها نوع پیچ، قطر پیچ و طول پیچ ثابت می‌باشد. البته استانداردها در دو سیستم متریک و آمریکایی تعریف می‌شوند. تمامی موارد در هر دو سیستم یکسان بوده و فقط واحد‌های اندازه‌گیری در آن‌ها فرق دارد. به این صورت که در سیستم متریک ابعاد اندازه‌گیری بر اساس میلی‌متر بوده و در سیستم آمریکایی به اینچ است.

 

جدول سایز پیچ و مهره

 

مطالب بیشتر: فرایند تولید پیچ و مهره

 

جدول سایز پیچ و مهره

از جمله راهکارهایی که برای معرفی راحت‌تر پیچ و مهره ابداع شده تنظیم جدول سایز پیچ و مهره است. به این معنا که در این جدول می‌توان اندازه بخش‌های مختلف پیچ و مهره را مشاهده کرد. از جمله موارد درج شده در جدول سایز پیچ و مهره عبارتند از:

  • قطر
  • مساحت سطح مقطع
  • کلاس
  • بار قابل تحمل به نیوتن و کیلوگرم

معرفی انواع پیچ

پیچ آچاری شش گوش – Hex Bolt

فولاد ضد زنگ 18-8
316. فولاد ضد زنگ
فولاد ضد زنگ 17-4 PH
فولاد اندود روی
روکش فولاد درجه 5
زینک فولادی درجه 8
سطح ساده فولاد درجه 8
فولاد کروم اندود شده
فولاد گالوانیزه داغ

فروش پیچ آچاری شش گوش

سایر محصولات: خرید سیم بکسل

تشخیص شماره پیچ و مهره

تشخیص تعداد پیچ‌ها و مهره‌ها در یک سناریوی مشخص معمولاً شامل بازرسی بصری و شمارش دستی می‌شود، زیرا هیچ روش خودکار یا دیجیتالی برای تعیین دقیق تعداد بست‌ها بدون بررسی فیزیکی اشیا وجود ندارد. در اینجا یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه تشخیص تعداد پیچ و مهره آورده شده است:

  1. بازرسی بصری:

با بررسی بصری اشیاء یا اجزایی که احتمال وجود پیچ و مهره وجود دارد، شروع کنید. به دنبال مناطقی باشید که معمولاً از اتصال دهنده ها استفاده می شود، مانند ماشین آلات، قطعات خودرو یا عناصر ساختاری.

  1. تمرکز بر مکان های رایج:

به مکان‌های معمولی که معمولاً از پیچ‌ها و مهره‌ها استفاده می‌شود، مانند اتصالات، اتصالات یا فیکسچرها توجه ویژه داشته باشید. این مناطق به احتمال زیاد دارای بست هستند.

  1. معاینه سیستماتیک:

به طور سیستماتیک به کار نزدیک شوید. از یک انتهای جسم شروع کنید و از آن عبور کنید و مطمئن شوید که هیچ بست را از دست ندهید.

  1. استفاده از نور مناسب:

نور کافی برای معاینه کامل ضروری است. مطمئن شوید که شرایط نوری خوبی دارید تا تشخیص و شمارش پیچ‌ها و مهره‌ها آسان‌تر شود.

  1. دسته بندی بست ها:

همانطور که پیچ و مهره ها را پیدا می کنید، آنها را بر اساس نوع و اندازه گروه بندی کنید. این می تواند هم در شمارش و هم در سازماندهی یا استفاده بعدی از آنها کمک کند.

  1. تأیید تعداد:

پس از یک بازرسی سیستماتیک، با بازشماری پیچ‌ها و مهره‌هایی که شناسایی کرده‌اید، شمارش را تأیید کنید. مطمئن شوید که هیچ کدام را از دست نداده اید.

  1. تعداد را مستند کنید:

اگر شمارش برای اهداف موجودی یا تعمیر و نگهداری حیاتی است، تعداد پیچ‌ها و مهره‌ها را برای مراجعات بعدی مستند کنید. می توانید از یک دفترچه یادداشت، صفحه گسترده یا هر روش دیگری که متناسب با نیاز شما باشد استفاده کنید.

  1. استفاده از ابزارها را در نظر بگیرید:

در برخی موارد، ممکن است از ابزارهایی مانند میله های مغناطیسی یا شمارنده پیچ برای کمک به شمارش بست ها به صورت عمده یا در مکان های صعب العبور استفاده کنید.

مهم است که هنگام شمارش پیچ و مهره ها صبور و دقیق باشید، به خصوص در مجموعه ها یا ماشین آلات پیچیده که در مقادیر زیادی از آنها استفاده می شود. توجه به جزئیات برای اطمینان از تشخیص دقیق و شمارش تمام بست های موجود بسیار مهم است.