پیچ و مهره ها نوعی اتصال هستند که با تبدیل حرکت دورانی به حرکت خطی و نیروی چرخشی (گشتاور) به نیروی خطی کار می کنند. این یک فرآیند ساده و در عین حال بسیار مؤثر است که امروزه منجر به انواع، اندازه‌ها و سبک‌های مختلف پیچ شده است.

در این راهنما، ما یک نمای کلی از پیچ ها ارائه می دهیم و نحوه کار آنها و نحوه نصب یا برداشتن آنها را توضیح می دهیم. ما برخی از رایج‌ترین انواع پیچ‌ها را که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند بررسی می‌کنیم و راهنمایی برای انتخاب بهترین نوع پیچ برای پروژه‌ها، مواد و نیازهای مختلف ارائه می‌کنیم.

با ما در این بخش از مقاله مگاپیچ همراه باشید

پیچ ها چگونه کار می کنند؟

به زبان ساده، پیچ‌ها گشتاور را به نیروی خطی تبدیل می‌کنند و نقطه پیچ را به داخل ماده هدایت می‌کنند و یک نگهدارنده مکانیکی موثر ایجاد می‌کنند. از این نیروی خطی می توان برای چسباندن چندین ماده به یکدیگر استفاده کرد و همچنین می تواند برای امنیت بیشتر در کنار مهره استفاده شود. پیچ‌ها قوی هستند و در مقایسه با میخ‌ها دارای قدرت نگه‌داری فزاینده‌ای هستند، اما از آنجایی که معمولاً به راحتی جدا می‌شوند، مفید هستند.

پیچ ها چگونه کار می کنند؟

انواع مختلف پیچ در زنجان چیست؟

بسیاری از پیچ ها دارای سرهای شکافی هستند که دسترسی آسان تر را برای پیچ گوشتی ها امکان پذیر می کند. با این حال، انواع مختلفی از پیچ‌ها وجود دارد که هر کدام برای اهداف، محیط‌ها و کاربردهای مختلف مناسب‌تر هستند. علاوه بر این، پیچ‌ها را می‌توان بر اساس نوع سر، نوع درایو، طول، قطر، و جنس یا پوشش طبقه‌بندی کرد. با وجود این، پیچ ها عمدتاً با نوع رزوه و شکل سرشان متمایز می شوند.

انواع مختلف پیچ در زنجان چیست؟

برخی از رایج ترین انواع پیچ در بخش های زیر توضیح داده شده است

پیچ خودکار در زنجان

پیچ‌ خودکار به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که خود پیچ ​​در حین پیچاندن به مواد، نخ را ایجاد کند. فرآیند برش نخ در مواد دریافت کننده، یک نخ محکم و محکم را تضمین می کند. این پیچ ها در طول های مختلف برای مطابقت با نیازهای مختلف پروژه موجود هستند.

آنها عمدتاً برای پیچاندن به مواد نرم تر از جمله چوب، پلاستیک و مواد ورق مانند فولاد با ضخامت 1 میلی متر در نظر گرفته شده اند. در نتیجه، پیچ‌های خودکار برای کارهای سبک‌تر مناسب‌تر هستند و اغلب در کاربردهایی مانند واحدهای تهویه مطبوع استفاده می‌شوند، جایی که نصب و برداشتن آن معمولاً اتفاق می‌افتد.

پیچ شیروانی مته ای

پیچ شیروانی مته ای نوعی اتصال دهنده است که دارای سر شش ضلعی با واشر داخلی است. به گونه‌ای طراحی شده است که در سوراخ ضربه‌خورده رانده شود و واشر به توزیع بار بست در یک منطقه بزرگ‌تر کمک می‌کند. این نوع بست معمولاً در کاربردهایی استفاده می‌شود که در آن به تناسب ایمن نیاز است، مانند کاربردهای خودروسازی و ساختمانی.

پیچ و مهره ساختمان سازی

پیچ و مهره ساختمان از اجزای ضروری صنعت ساختمان هستند. از آنها برای نگه داشتن اجزای مختلف یک سازه مانند دیوارها، تیرها، ستون ها و سایر عناصر سازه ای استفاده می شود. پیچ و مهره ها معمولاً از فولاد ساخته می شوند، در حالی که مهره ها معمولاً از برنج، فولاد ضد زنگ یا سایر فلزات ساخته می شوند. پیچ و مهره در کاربردهای مختلفی از جمله اتصالات ساختاری، بست و آب بندی استفاده می شود. همچنین از آنها در نصب درب، پنجره و سایر وسایل استفاده می شود.

پیچ بدون سر

پیچ بدون سر نوعی اتصال دهنده است که سر ندارد و به گونه ای طراحی شده است که با چرخاندن بدنه پیچ به درون ماده ای رانده شود. این پیچ‌ها اغلب در مواردی استفاده می‌شوند که سر پیچ باید با سطح مواد همسطح باشد یا سر پیچ باید پنهان شود. پیچ‌های هدلس معمولاً در مواردی استفاده می‌شوند که سر پیچ با عملکرد مجموعه تداخل داشته باشد.

پیچ ورشویی

پیچ ورشویی نوعی پیچ خودکار است که برای استفاده در فلز طراحی شده است. آنها دارای یک نوک تیز هستند که برای برش فلز و ایجاد یک نخ در حین وارد شدن پیچ طراحی شده است. پیچ های ورشو معمولا در ساخت سازه های فلزی مانند پل ها و ساختمان ها استفاده می شود.

پیچ های چوبی در زنجان

پیچ چوبی برای اتصال دو تکه چوب به یکدیگر طراحی شده اند. آنها معمولاً از فلز ساخته می شوند و در اندازه های مختلف در دسترس هستند. پیچ های چوبی دارای یک ساقه مخروطی و یک نوک تیز برای حفاری در چوب هستند. آنها معمولاً با طیف وسیعی از انواع مختلف سر از جمله سرهای تخت، تابه و بیضی موجود هستند.

توصیه می شود قبل از قرار دادن پیچ چوبی، یک سوراخ پایلوت دریل کنید، زیرا این کار باعث می شود که تعمیر آسان تر شود. پیچ های چوبی که معمولا در طیف وسیعی از تنظیمات و محیط های مختلف یافت می شوند، یکی از محبوب ترین انواع پیچ های موجود هستند.

پیچ بدون سر در زنجان

پیچ بدون سر نوعی اتصال دهنده رزوه ای هستند که معمولاً برای محکم کردن قطعات در محل استفاده می شود. آنها معمولاً برای ثابت کردن دو یا چند قسمت با هم استفاده می شوند، به عنوان مثال، با محکم نگه داشتن یک جزء روی سطح دوم یا داخل آن.

گاهی اوقات به عنوان پیچ های تنظیم یا پیچ های ست سوکت نیز شناخته می شود، پیچ های بدون گل با استفاده از یک عمل سنجاق کاری می کنند که یک سطح را روی سطح دیگر فشار می دهد. این یک نیروی فشاری ایجاد می کند که اجزا را محکم در کنار هم نگه می دارد. این رویکرد منحصر به فرد، تفاوت اصلی بین پیچ های گراب و انواع پیچ های استاندارد است.

مهره چشمی

مهره چشمی نوعی مهره با قسمت بالایی حلقه ای است که برای محکم کردن طناب یا کابل به یک سطح استفاده می شود. معمولاً از فلز ساخته می شود و در کاربردهای مختلفی مانند آویزان کردن اجسام از سقف، لنگر انداختن وسایل به دیوارها و محکم کردن وسایل در جای خود استفاده می شود. آجیل چشم معمولاً در ساخت و ساز، دکل‌کاری و کاربردهای دریایی استفاده می‌شود.

پیچ نوک مته ای در زنجان

پیچ های خود دریل یا پیچ سرمته ای مانند پیچ ​​های خودکاری هستند. با این حال، تفاوت اصلی این است که پیچ های خود حفاری دارای یک نوک تیز در انتهای پیچ هستند. این در ظاهر شبیه به نقطه مته است.

پیچ های خود حفاری با سوراخ کردن خود در مواد بدون نیاز به سوراخ آزمایشی از قبل حفاری شده کار می کنند. سپس نخ های جفت گیری را در یک عملیات واحد تشکیل می دهند. ایده آل برای استفاده با موادی از جمله چوب و فلز، پیچ های خود حفاری اغلب در کاربردهایی مانند سقف استفاده می شود.

نحوه قرار دادن و برداشتن ایمن پیچ ها

استفاده از پیچ ها نسبتاً ساده است، اما ایمنی بسیار مهم است و نباید نادیده گرفته شود. همچنین مهم است که پیچ ها را به درستی نصب کنید تا مطمئن شوید که اتصال محکم و قابل اعتماد است.

برای قرار دادن ایمن یک پیچ استاندارد مراحل زیر را دنبال کنید  :

  • پیچی را انتخاب کنید که نوع و طول آن مناسب باشد
  • اگر دو جزء را به هم می پیچید، آنها را در موقعیت خود قرار دهید
  • نقطه ای را روی ماده ای که می خواهید پیچ ​​در آن نصب شود علامت بزنید
  • اگر پیچ شما نیاز به سوراخ پیلوت دارد، از مته و مته استاندارد برای سوراخ کردن سوراخ استفاده کنید
  • پیچ را در سوراخ پیلوت قرار دهید (در صورت وجود) و از پیچ گوشتی برای سفت کردن استفاده کنید.
  • مراحل زیر نحوه جدا کردن ایمن پیچ استاندارد را توضیح می دهد :
  • از یک پیچ گوشتی برای باز کردن پیچ از مواد استفاده کنید
  • حتما پیچ گوشتی را انتخاب کنید که مطابق با شکل سر پیچ باشد
  • پس از باز شدن پیچ، باید بتوانید آن را با دست بیرون بکشید

به یاد داشته باشید که مراقب باشید زیرا برداشتن پیچ ها ممکن است باعث شل شدن قطعات شود