وقتی به مشخصات پیچ و مهره در کاتالوگ و یا بسته بندی آن‌ها نگاه کنید، می‌بینید که برای آن‌ها مشخصات مختلفی ذکر شده است. در بین این مشخصات، جنس پیچ و مهره هم به چشم می‌خورد. زیرا از فاکتورهای اصلی و مهم در تعیین خواص و کاربرد پیچ و مهره است. یکی از انواع پیچ و مهره‌های رایج بعد از پیچ فولادی و آهنی، پیچ و مهره ضد زنگ یا در اصطلاح عامیانه، پیچ و مهره استیل است.

مشخصه و ویژگی اصلی این پیچ و مهره‌ها، مقاومت به خوردگی بالای آن‌ها است.  بنابراین کاربرد آن‌ها در محیط‌های مرطوب و شیمیایی خورنده است. این نوع پیچ و مهره از پرکاربردترین انواع اتصال دهنده است. انواع مختلف پیچ و مهره‌ها را از جنس استیل هم در کنار آهنی و فولادی و… ساخته و به بازار عرضه می‌شود. برای شناخت این گروه از پیچ و مهره‌ها ادامه این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله شما را با پیچ و مهره ضد زنگ و انواع آن‌ها آشنا خواهیم کرد..

پیچ و مهره ضد زنگ چیست؟

پیچ و مهره ضد زنگ به پیچ و مهره‌هایی گفته می‌شود که وقتی که در معرض رطوبت و مواد شیمیایی خورنده قرار می‌گیرند، دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی‌شوند. این ویژگی در پیچ و مهره‌ها و در کل اتصالات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا خوردگی پیچ و مهره به مرور باعث هرز شدن پیچ و مهره می‌شود و اتصال باز می‌شود و همچنین در مواردی که دیر متوجه خوردگی شویم، پیچ و مهره دچار شکست می‌شود. در هر دوی این موارد اتصال خراب شده و در بسیاری از کاربردها خساراتی جدی وارد می‌شود.

با استفاده از پیچ و مهره ضد زنگ در این موقعیت‌ها، احتمال خوردگی و عواقب آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهیم.  ضد زنگ بودن پیچ و مهره به دو حالت امکان پذیر است. حالت اول استفاده از موادی در ساخت پیچ و مهره است که به صورت ذاتی دارای خاصیت مقاومت به خوردگی هستند. حالت دوم پوشش دهی پیچ و مهره‌های فولادی و آهنی است که تا حد زیادی مقاومت به خوردگی این محصولات را افزایش می‌دهد.

پیچ و مهره ضد زنگ چیست؟

پیچ و مهره ضد زنگ ذاتی

این نوع پیچ و مهره از نوعی فولاد آلیاژی ساخته می‌شوند که به صورت ذاتی و به واسطه ترکیب شیمیایی‌اش دارای مقاومت به خوردگی ذاتی است. این گرید فولاد که استینلس استیل یا فولاد ضد زنگ نام دارد، دارای مقادیر زیادی عنصر آلیاژی کروم در ترکیب شیمیایی‌اش است. درصد بالای کروم سبب می‌شود که در حین تولید فولاد این کروم لایه اکسیژن موجود در اتمسفر واکنش داده و یک لایه اکسید کروم بر روی سطح فولاد تشکیل شود. این لایه در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم است. بنابراین استینلس استیل به صورت ذاتی دارای خاصیت مقاومت به خوردگی بالایی است.

پوشش دهی پیچ و مهره

یکی از روش‌های بهبود مقاومت به خوردگی پیچ و مهره‌هایی که به صورت ذاتی دارای مقاومت به خوردگی نیستند به عنوان مثال پیچ و مهره‌های آهنی و فولادی، آن‌ها را پوشش دهی می‌کنند. در روش پوشش دهی یک لایه از مواد و ترکیبات مختلف روی سطح پیچ و مهره، نشانده می‌شود. این لایه تا حد قابل قبولی مقاومت به خوردگی پیچ و مهره را افزایش می‌دهد. پوشش دهی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. از جمله پرکاربردترین این روش‌ها شامل گالوانیزه گرم و سرد، داکروماته، سیاه کاری و فسفاته کردن پیچ و مهره‌ها است.

پوشش دهی پیچ و مهره

انواع پیچ و مهره ضد زنگ (استینلس استیل)

پیچ و مهره‌هایی که از جنس استینلس استیل هستند و به صورت ذاتی دارای مقاومت به خوردگی هستند، آن‌ها بر اساس هندسه و مدل پیچ و مهره به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که هریک با توجه به خصوصیاتی که دارند، برای استفاده در کاربردی خاص مناسب هستند. اما وجه اشتراک همه آن‌ها مقاومت بالای خوردگی و امکان استفاده در شرایطی است که پیچ و مهره مستعد به خوردگی هستند. در ادامه به انواع پیچ و مهره ضد زنگ اشاره می‌کنیم.

پیچ آچاری ضد زنگ

پیچ آچاری ضد زنگ یا پیچ شش گوش  ضد زنگ نوعی پیچ است که در دو مدل نیم رزوه و تمام رزوه طراحی شده است. این پیچ از رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع پیچ است و در بسیاری کاربردها توانسته است اتصالی با ایمنی و استحکام قابل قبول ایجاد کند. این پیچ به دلیل داشتن مقاومت به خوردگی بالا در ساخت انواع سازه‌های دریایی استفاده می‌شود.

پیچ خودکار ضد زنگ

پیچ خودکار ضد زنگ یا استیل به نوع خاصی از پیچ و مهره‌ها اشاره ندارد بلکه شامل گروهی از پیچ و مهره که دارای انتهای تیز هستند، می‌شود. این پیچ‌ها به دلیل داشتن هندسه تیزی که در انتها دارند، نیازی به پیش حفاری و سوراخکاری اولیه ندارند. پیچ‌های خودکار استیل بطور گسترده در صنایع چوبی مانند کابینت سازی، مبلمان، نصب سقف‌های کاذب، نصب کناف و… استفاده می‌شوند.

پیچ خزینه ضد زنگ

پیچ خزینه ضد زنگ به پبچ‌هایی از جنس فولاد ضد زنگ با سر تخت است که بدنه‌ای رزوه شده دارند. پیچ‌های خزینه در دو مدل دو سو و چهار سو طراحی می‌شوند و اغلب برای باز و بسته کردن آن‌ها از پیچ گوشتی مناسب استفاده می‌شود. این پیچ‌ها بعد از پیچ‌های آچاری از پرکاربردترین انواع پیچ و مهره هستند.

پیچ متری ضد زنگ

پیچ متری ضد زنگ جز پیچ‌هایی است که گل پیچ دارد. در واقع به صورت یک میله استیل رزوه شده است. این میله‌ها پس از رزوه شدن در ابعاد مختلفی برش داده می‌شوند. پیچ متری هم از پیچ‌های پرکاربرد در صنایع مختلف است که برای مرتبط کردن دو بخش به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیچ آلن ضد زنگ

پیچ آلن ضد زنگ به پیچ‌هایی گفته می‌شود که بر روی گل پیچ یک سوکت شش ضلعی قرار دارد. این پیچ شامل گروهی از پیچ‌ها است که همگی این ویژگی را دارند. سوکت شش ضلعی بر روی سر پیچ برای قرار گیری آچار آلن و باز و بسته کردن آن، طراحی شده است. پیچ آلن کله قارچی ضد زنگ، پیچ آلن استوانه‌ای ضد زنگ، پیچ آلن خزینه ضد زنگ، نمونه‌ای از انواع پیچ‌های آلن است. کاربرد این پیچ‌ها برای کاربردهایی است که فضا تنگ است و با آچارهای معمولی نمی‌توان پیچ و مهره را باز کرد.

مهره شش گوش ضد زنگ

مهره شش گوش بدون اغراق پرکاربردترین نوع مهره است و در کنار بسیاری از پیچ‌ها برای افزایش استحکام اتصال استفاده می‌شود. نوع ضد زنگ بوده این مهره برای کاربردهایی که اتصال تحت رطوبت و یا هر گونه محیط شیمیایی خورنده است استفاده می‌شود. این مهره در سایزهای مختلفی تولید و استفاده می‌شود.

واشر ضد زنگ

واشرها از ابزارهای جانبی اتصالات هستند که در برخی کاربردها در کنار پیچ و مهره‌ها، استفاده می شوند. واشر ضد زنگ هم در کنار پیچ و مهره ضد زنگ در کاربردهایی که مقاومت به خوردگی بالا نیاز است، استفاده می‌شوند. واشرها برای افزایش استحکام اتصال در برابر بار اعمالی نرمال و برشی و همچنین درزگیری آن، استفاده می‌شود.

فروش پیچ و مهره ضد زنگ

اگر قصد خرید پیچ و مهره ضد زنگ برای کاربردی که احتمال مقاومت به خوردگی اتصال بالا است، را دارید باید با توجه به کاربرد و نیازهای آن، مناسب‌ترین نوع پیچ و مهره را انتخاب کنید. همچنین باید از مراکز عرضه معتبر محصول مورد نظر خود را خریداری کنید، بخصوص اگر قصد خرید اینترنتی این نوع پیچ و مهره را دارید. پیچ و مهره فروشی مگا پیچ در زمینه فروش پیچ و مهره ضد زنگ در انواع مختلف آن، فعالیت دارد. با خرید پیچ و مهره موردنظر از مگا پیچ محصولی با کیفیت، مطابق با استانداردهای بین‌المللی و در قیمتی مناسب، تهیه خواهید کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با پشتیبانی مگا پیچ از طریق شماره‌های درج شده در سایت، تماس بگیرید.