چه حرفه ای باشید و چه یک مشتاق در انجام کارهای خود، به احتمال زیاد برای آن کار بزرگ بعدی به مجموعه ای از پیچ و مهره در قم نیاز خواهید داشت. اما با وجود انواع مختلفی از پیچ‌ها که هر کدام برای مواد و سطح متفاوتی طراحی شده‌اند، انتخاب درست برای پروژه شما می‌تواند یک کابوس باشد!

وقتی در نظر می گیرید که به کدام نوع پیچ نیاز دارید، چند نکته اصلی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. ابتدا باید نوع مناسب پیچ را انتخاب کنید. انتخاب نوع پیچ نادرست برای کار می تواند به سطوح، ابزار و خود پیچ ​​آسیب برساند.

در مرحله دوم، مطمئن شوید که پیچ اندازه مناسب را انتخاب کنید. پیچی که خیلی کوتاه است مواد را روی هم نگه نمی‌دارد، در حالی که پیچی که خیلی بلند است می‌تواند به درستی از مواد عبور کند یا به سیم‌کشی یا لوله‌کشی دیوارها یا کف آسیب برساند. به طور مشابه، یک پیچ ضخیم ممکن است به سطوح شکننده آسیب برساند، در حالی که یک پیچ نازک ممکن است به اندازه کافی برای این کار قوی نباشد.

در نهایت، ویژگی های پیچ را در نظر بگیرید. این شامل نوع درایو، نوع سر، مواد، رزوه و حتی رنگ پیچ است. برای خرید پیچ و مهره در شهر قم با کارشناسان مگاپیچ تماس بگیرید.

قطعات یک پیچ

قطعات یک پیچ

یک پیچ از چهار قسمت تشکیل شده است. نوک قسمتی از پیچ است که در هنگام راندن به داخل مواد نفوذ می کند – و بسته به کاربرد اصلی پیچ و اینکه آیا سوراخی از قبل دریل شده است یا خیر، نوک تیز یا صاف است. پیچ های خودکار دارای یک نقطه شکاف هستند که مانند مته به سطح بریده می شوند.

رزوه پیچ دور ساق می پیچد. این قسمت‌های پیچ به داخل مواد وارد شده و آن را محکم می‌کنند. ساقه ها و رزوه ها انواع مختلفی دارند، از جمله پیچ های دو رزوه ای که دو رزوه در امتداد ساقه دارند و می توانند سریعتر رانده و جدا شوند و مواد را با اطمینان بیشتری نگه دارند.

گل پیچ در پیچ ها متفاوت است و نوع درایو را تعیین می کند، به این معنی که برای چرخاندن آن به نوع پیچ گوشتی نیاز دارید. هر نوع درایو مزایا و معایب خاص خود را دارد، مانند گشتاور بیشتر یا کمتر – همچنین به عنوان نیروی لازم برای چرخاندن پیچ شناخته می شود.

انواع پیچ و مهره قم

پیچ های تاخیری: این پیچ ها از روی یا فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. آنها در طول های مختلف با نخ جزئی و سر شش ضلعی عرضه می شوند. در برابر کنده شدن بسیار مقاوم هستند. آنها یک نوک نوک تیز دارند که به آنها اجازه می دهد به راحتی در مواد فرو بروند.

پیچ های خود حفاری : این پیچ ها با نوک مته مانند خود قادر به سوراخ کردن فلزات نرم، ورق فلزی نازک و پلاستیک هستند. آنها می توانند دارای سر فرورفتگی، شش ضلعی یا دکمه ای با نوع درایو فیلیپس، پوزیدریو یا شش ضلعی باشند. پیچ های خود حفاری اغلب در صنایع ساختمانی و خودروسازی استفاده می شوند.

انواع پیچ و مهره قم

پیچ شیروانی مته ای

پیچ شیروانی مته ای نوعی اتصال دهنده هستند که برای محکم کردن دو جسم به یکدیگر استفاده می شود. آنها دارای سر شش ضلعی و شکل واشر مانند هستند که به توزیع یکنواخت بار بر روی سطح مواد بسته شده کمک می کند. آنها معمولاً در کاربردهایی مانند نجاری، فلزکاری و تعمیر خودرو استفاده می شوند. آنها در اندازه ها و مواد مختلفی از جمله فولاد ضد زنگ، برنج و آلومینیوم موجود هستند.

پیچ ورشویی

پیچ‌های ورشویی نوعی پیچ خودکار هستند که در جراحی ارتوپدی برای تثبیت قطعات استخوانی به یکدیگر استفاده می‌شوند. نام آنها از شهر لهستانی ورشو، جایی که برای اولین بار در آنجا توسعه یافتند، گرفته شده است. پیچ ها دارای یک نوک تیز و یک رزوه درشت هستند که به آنها اجازه می دهد تا به راحتی و بدون نیاز به پیش سوراخ کاری وارد استخوان شوند. سپس پیچ سفت می شود تا تکه های استخوان را در کنار هم نگه دارد.

چگونه سر پیچ را انتخاب کنیم؟

چرا مهم است که سر پیچ را در نظر بگیریم؟

اول از همه مهم است زیرا بسته به کاربرد شما ممکن است به پیچی نیاز داشته باشید که سر آن به طور کامل در مواد نفوذ کند یا برعکس از مواد بیرون بزند.

ثانیاً، از آنجایی که از برخی پیچ ها برای مونتاژ قطعات بزرگ استفاده می شود، مهم است که سر پیچی را انتخاب کنید که به راحتی شل نشود تا مجموعه را در جای خود نگه دارد .

می توانید از میان سر پیچ های زیر انتخاب کنید:

  • سر پیچ های شش ضلعی : پیچ سر شش گوش استیل – بستن این پیچ ها نسبت به بقیه دشوارتر است و نیاز به استفاده از پیچ گوشتی کلید آلن یا مته شش گوش دارد.
  • سر پیچ های مربعی: این ها سر پیچ های مسطح هستند که به کاربر این امکان را می دهند که آنها را به راحتی با یک دست به داخل پیچ کند.
  • سر پیچ‌ها : این پیچ‌ها معمولاً در چوب یا گچ استفاده می‌شوند. آنها به طور کامل در مواد ادغام شده اند و اغلب در نجاری مورد علاقه هستند.
  • سر پیچ های دکمه ای : این پیچ ها همان مزایای پیچ های متقابل را دارند. آنها همچنین مجهز به واشر هستند که روی سطح باقی می ماند.
  • سر پیچ‌های استوانه‌ای : این سر پیچ‌ها با سطح صاف زیر سر قابل تشخیص هستند که تماس بهتری با سطح را تضمین می‌کند.

نحوه انتخاب پیچ مناسب برای پروژه

با در نظر گرفتن رایج ترین انواع اتصال دهنده ها، زمان آن رسیده است که تصمیم بگیرید چگونه یک پیچ برای پروژه خود انتخاب کنید. برای انتخاب درست، نکات زیر را دنبال کنید:

  • یک سبک درایو انتخاب کنید:  همانطور که در بالا یاد گرفتید، انواع مختلفی از پیچ ها وجود دارد، از جمله فیلیپس، سر صاف، گشتاور و مربع. به عنوان مثال، سرهای گشتاور و مربعی باعث می شود مته های شما راحت تر در جای خود باقی بمانند و از لغزش و لغزش جلوگیری کنند.
  • اندازه را انتخاب کنید:  ضخامت پیچی را انتخاب کنید که هم برای وزنی که پیچ باید تحمل کند و هم برای عرض ماده ای که پیچ را در آن قرار می دهید مناسب باشد.
  • طول مناسب را مشخص کنید:  هنگام انتخاب طول پیچ، طولی را بر اساس عمق ماده ای که پیچ را در آن قرار می دهید انتخاب کنید. هنگام اندازه گیری پیچ، از زیر سر پیچ تا نقطه اندازه گیری کنید. یک بار دیگر باید در نظر بگیرید که پیچ چقدر وزن را تحمل می کند.
  • با انتخاب مناسب اتصال دهنده، می توانید موفقیت بهتری در پروژه خود داشته باشید. شما قادر خواهید بود به طور موثر کار کنید و از شروع مجدد پروژه خودداری کنید.

ماهیت پروژه شما چیست؟

هر نوع پیچ برای خدمت به هدف خاصی طراحی شده است. هنگام انتخاب پیچ ها، باید بدانید که چه نوع پروژه یا پروژه هایی را انجام خواهید داد و از چه موادی استفاده خواهید کرد. پیچ ها ابتدا بر اساس موادی که می توانید از آنها استفاده کنید طبقه بندی می شوند. پرکاربردترین انواع پیچ عبارتند از:

  • پیچ چوب:  این پیچ های نسبتاً درشت دارای فضاهای نسبتاً بزرگی بین رزوه ها هستند. نسخه های بزرگ پیچ های چوبی نیز دارای یک ساقه بدون رزوه در کنار سر هستند. برخی از پیچ های چوبی نیز دارای یک مخروط ظریف از سر تا نوک هستند. نجاری و سایر پروژه های مبتنی بر چوب می توانند از این بست ها بهره مند شوند. پیچ‌های چوبی سخت‌شده نیستند، بنابراین نرم‌تر از پیچ‌های سخت‌شده بدنه هستند.
  • پیچ‌های دیوار خشک:  پیچ‌های دیوار خشک با انحنای قابل توجه در محل اتصال که شفت را به سر متصل می‌کند مشخص می‌شوند. این منحنی از پاره شدن دیوار خشک در هنگام وارد کردن پیچ جلوگیری می کند. هر دو پیچ دیوار خشک با رزوه ریز و درشت در دسترس هستند. نسخه‌های رزوه‌ای درشت برای محکم‌کردن دیوار خشک به شفت‌های چوبی و نمونه‌های رزوه‌دار برای اتصال دیوار خشک به شفت‌های فلزی استفاده می‌شوند. ماهیت پروژه ساختمانی خود را برای انتخاب پیچ های دیوار خشک مناسب در نظر بگیرید.
  • پیچ های ورق فلزی:  پیچ های ورق فلزی معمولاً دارای رزوه هایی از سر تا نوک هستند، به این معنی که رزوه کاری قطع نمی شود. برخی از آنها دارای نکات خود حفاری یا خودکشی هستند که به ویژه در صورتی که هیچ سوراخ مته ای ایجاد نکرده باشید مفید است. صنایع ساختمانی، سقف و تهویه مطبوع ممکن است از این نوع اتصال دهنده ها استفاده کنند. پیچ های ورق فلزی برای استحکام بیشتر سخت می شوند.
  • به یاد داشته باشید که انواع پیچ ها در دسته های عمومی و تخصصی وجود دارد. سایت شغلی شما ممکن است به چند سبک مختلف برای تکمیل وظایف شما نیاز داشته باشد.

نحوه انتخاب اندازه پیچ مناسب

هنگامی که نوع پیچ مناسب برای پروژه خود را باریک کردید، باید اندازه مناسب را تعیین کنید. اندازه پیچ شامل طول و عرض بست می شود.

هنگامی که به اندازه پیچ ها نگاه می کنید، ممکن است کلمه “گیج” را ببینید که به عرض یا قطر یک پیچ اشاره دارد. گیج‌های پیچ معمولاً بین 2 تا 16 متغیر هستند و گیج‌های 8 برای همه منظوره مناسب هستند. اگر با مواد مخصوصاً سنگین کار می کنید، باید از پیچ 12 یا 14 گیج استفاده کنید و برای کاربردهای ظریف تر مانند نجاری، ممکن است به چیزی بیش از 6 گیج نیاز نداشته باشید.

برای درک نحوه انتخاب اندازه پیچ، سبک درایو مورد نظر خود را در نظر داشته باشید و مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گیج پیچ را انتخاب کنید:  گیجی که انتخاب می کنید تا حدودی به پهنای موادی که در آن پیچ می کنید و همچنین وزنی که پیچ باید تحمل کند بستگی دارد. پیچ‌های ضخیم‌تر وزن بیشتری را تحمل می‌کنند، اما باید در مواد بیشتری هم چسبانده شوند.
  • طول پیچ را انتخاب کنید:  در حالت ایده‌آل، باید بست را انتخاب کنید که طول آن نصف متری باشد. اگر پیچ کمتر از نصف طول ماده دریافت کننده باشد، به درستی لنگر نمی زند. اگر پیچی را انتخاب کنید که خیلی بیشتر از نصف باشد، ممکن است به طرف دیگر مواد آسیب برسانید.