حتی اگر فردی فنی نباشید، مطمعا تا کنون بارها با پیچ و مهره سروکار داشته‌اید. از اینرو پیچ و مهره را پرکاربردترین ابزار صنعتی می‌دانند. این ابزار ساده توانسته‌اند نقش مهمی را در صنعت ایفا کنند. آن‌ها با ایجاد اتصالات موقت، اساس بسیاری از دستگاه‌ها، ماشین آلات، سازه‌ها و وسایل صنعتی و خانگی هستند. کاربرد زیاد پیچ و مهره سبب شده است که میزان مصرف این محصولات به خصوص در مکان‌های صنعتی و بزرگ، بالا باشد.

استان البرز از جمله بزرگترین مصرف کنندگان پیچ و مهره در کشور به حساب می‌آید و تقاضا برای خرید پیچ و مهره البرز بالا است. البته مجموعه‌های زیادی هم در زمینه فروش پیچ و مهره البرز فعالیت دارند، اما یافتن مرکزی معتبر با محصولات با کیفیت، از دغدغه بسیاری از مصرف کنندگان است. مگاپیچ از مراکز عرضه پیچ و مهره البرز است که توانسته است با ارائه محصولات با کیفیت و از برندهای معتبر، رضایت مشتریان و مصرف کنندگان پیچ و مهره البرز را جلب کند.

انواع پیچ و مهره البرز

انواع پیچ و مهره البرز

ادعا کردیم که پیچ و مهره ابزارآلاتی کاربردی هستند و در تمامی صنایع پیرامون ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم استفاده می‌شوند. برای اینکه پیچ و مهره‌ها بتوانند پاسخگوی نیازهای این کاربردها باشند، باید در انواع مختلفی تولید شوند. در واقع منظور ما از انواع پیچ و مهره البرز، پیچ و مهره در مدل، جنس و سایز مختلف است. در زیر به پرکاربردترین انواع پیچ و مهره در صنایع و حتی کاربردهای خانگی اشاره کرده‌ایم.

پیچ خشکه

وقتی می‌گوییم پیچ خشکه، منظور ما همان پیچ فولادی است. در واقع خشکه نام بازاری پیچ فولادی است. پیچ خشکه با توجه به درصد کربن فولاد در سه گرید مختلف تولید می‌شوند. هر گرید از این نوع پیچ دارای خواص مکانیکی مختلفی است. پیچ خشکه 8.8، 10.9 و 12.9 سه گرید کاربردی از این نوع اتصال دهنده هستند. این اعداد در واقع معرف استحکام پیچ‌ها هستند. عدد اول مشخص کننده استحکام کششی نهایی و عدد دوم استحکام تسلیم پیچ است. به عنوان مثال در گرید 12.9، استحکام کششی نهایی پیچ در حدود 1200 مگا پاسکال و استحکام تسلیم، معادل 90 درصد استحکام کششی است.

پیچ خودکار

پیچ خودکار از کاربردیترین انواع پیچ و مهره البرز است که شامل طیفی وسیع از انواع پیچ و مهره است. مشخصه اصلی پیچ خودکار عدم نیاز به پیش حفاری یا سوراخکاری اولیه است. در واقع پیچ خودکار به صورت مستقیم در محل اتصال نصب می‌شود. بر این اساس پیچ خودکار به دو نوع پیچ سرمته‌ای و پیچ نوک تیز تقسیم بندی می‌شود. نکته مورد توجه در خصوص پیچ‌های خودکار این است که آن‌ها نیازی به مهره و واشر ندارند و به تنهایی مسئول ایجاد استحکام مناب در کاربرد هستند. این نوع پیچ در کاربردهایی استفاده م‌شوند که به یک سمت اتصال دسترسی هست.

پیچ خزینه

پیچ خزینه یا سر تخت از قدیمی‌ترین و کاربردی‌ترین انواع پیچ است. پیچ خزینه در سه مدل دوسو، چهارسو و ستاره‌ای در بازار موجود است. برای باز و بسته کردن پیچ خزینه از پیچ گوشتی‌های دوسو، چهارسو و ستاره‌ای، متناسب با هندسه شیار گل پیچ استفاده می‌شود. عمده کاربرد پبچ خزینه در صنایع چوبی، ام دی اف، دکوراسیون داخلی و… است. پیچ خزینه در مدل‌های معمولی، پیچ سرمته‌ ای و نوک تیز تولید و عرضه می‌شوند.

پیچ آلن

پیچ آلن به گروهی از پیچ‌ها اشاره دارد که دارای سوکتی بر روی گل پیچ هستند. سوکت پیچ آلن در دو مدل شش گوش و ستاره‌ای طراحی شده است که مدل ستاره‌ای دارای کاربرد بیشتری است. پیچ آلن در کاربردذهایی استفاده می‌شود که فضای کافی برای چرخاندن و باز و بسته کردن پیچ توسط آچارهای معمولی نیست. نحوه باز کردن و بستن پیچ آلن به این صورت است که آچارهای مخصوصی به نام آچار آلن درون سوکت سر پیچ قرار گرفته و با چرخاندن گل پیچ در جهت مناسب، آن را باز و بسته می‌کند. این نحوه باز و بسته کردن به فضای زیادی نیاز ندارد. پیچ آلن خود دارای انواع مختلفی همچون پیچ آلن مغزی، پیچ آلن کله قندی، پیچ آلن سرگرد، پیچ آلن باسر و پیچ آلن سر خزینه است.

پیچ پلاستیکی

پیچ پلاستیکی که جز جدیدترین انواع اتصال دهنده است، از جمله رایج‌ترین انواع پیچ و مهره البرز است که از فروشگاه مگاپیچ می‌توانید سفارش دهید. در ساخت این نوع پیچ از پلاستیک‌هایی همچون فنولیک، پلی آمید یا نایلون، پلی اتیلن و پی وی سی استفاده می‌شود. استفاده از این نوع اتصال دهنده به دلیل خوص مطلوبی همچون وزن پایین، مقاومت به خوردگی بالا در محیطط‌های مرطوب و شیمیایی، قیمت پایین و رسانایی ضعیف الکتریسیته، رایج شده است. انواع مختلفی از پیچ پلاستیکی در بازار موجود است.

پیچ چوب

پیچ چوب پیچی نوک تیز است که در گروه پیچ‌های خودکار قرار می‌گیرد. هندسه گل پیچ چوب تخت با شیارهای دو سو و چهار سو است که نوع چهارسوی آنم رواج بیشتری دارد. از این نوع پیچ در ساخت و مونتاژ فراورده‌های چوبی همچون کمد، مبلمان، کابینت، دراور، قفسه چوبی و… اتفاده می‌شود. تفاوت پیچ چوب با دیگر پیچ‌های خودکار نوک تیز در رزوه‌های شارپ و تیز این نوع چ.ب است که باعث درگیری بدنه پیچ با سطوح چوبی می‌شود.

پیچ ام دی اف

یکی دیگر از انواع پیچ‌های خودکار، پیچ ام دی اف است. البته ابن نوع پیچ را می‌توان به نوعی پیچ چوب هم دانست. با این تفاوت به صورت خاص برای اتصال صفحات ام دی اف کاربرد دارد.

پیچ ام دی اف

استاندارد پیچ و مهره البرز

پیچ و مهره ابزاری است که به طور بسیار گستررده‌ای در صنایع استفاده می‌شود. در واقع پیچ و مهره یا اتصال دهنده‌های موقت، پایه صنایع هستند و نقشی اساسی را در صنعت و می‌توان گفت در عصر صنعتی حاضر، ایفا می‌کنند. پیچ و مهره البرز مانند دیگر ابزارآلات صنعتی بر اساس استانداردهای بین‌المللی مشخصی تولید و حتی مصرف می‌شوند. علت تولید و استفاده از پیچ و مهره بر اساس استاندارد، تطبیق پذیری و مقایسه پذیر بودن آن‌ها در موقعیت‌های مختلف است. به عنوان مثال وقتی صحبت از سایز یک پیچ به میان می‌آید، اگر بر اساس استاندارد سایزبندی نشده باشند، نمی‌توانیم سایز مشخصی را برای پیچ درنظر بگیریم.

استانداردهایی که برای پیچ و مهره تعریف می‌شود را معمولا به دو دسته تقسیم بندی می‌کنند. استانداردهایی که ترکیب شیمیایی یا جنس پیچ و مهره را تعیین می‌کنند و استانداردهایی که برای سایزبندی پیچ و مهره تعریف می‌شوند. استاندارد ASTM استانداردی است که ترکیب شیمیایی یا روش‌های تولید و فراوری پیچ و مهره را مشخص می‌کند و دو استاندارد ISO و DIN برای سایزبندی اتصال دهنده‌ها استفاده می‌شوند. البته این سه استاندارد پرکاربردترین استاندارد پیچ و مهره البرز هستند و استانداردهای زیاد دیگری هم در صنعت اتصالات موقت، کاربرد دارند.

عرضه پیچ و مهره البرز

همانطور که گفتیم، با توجه به میزان مصرف بالای پیچ و مهره در صنایع مختلف استان البرز، تقاضا برای عرضه این محصول بالا است. فروشگاه پیچ و مهره مگاپیچ به صورت تخصصی در زمینه عرضه پیچ و مهره در البرز و دیگر مناطق کشور، فعالیت دارد. برای خرید پیچ و مهره البرز در نوع و جنس موردنظر خود، کافی است از طریق شماره‌های درج شده در سایت مگاپیچ، با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید. با خرید از مگاپیچ خیال شما از بابت کیفیت و اصالت محصول، راحت خواهد بود.