شاید نام پیچ و مهره فولادی یا پیچ خشکه را شنیده باشید. در تعریف فنی و معرفی انواع پیچ، این نوع پیچ و مهره را می توان بهترین انتخاب دانست. اما چه ویژگی باعث شهرت این پیچ و مهره شده است و چرا مردم و صنایع مختلف معمولا از آن استفاده می کنند؟ برای جواب به این سؤال و آشنایی با این نوع از پیچ و مهره در ادامه با ما همراه باشید.

در ساختار پیچ و مهره های فولادی از کربن درکنار فولاد استفاده می شود و همین امر سبب استحکام و مقاومت فوق العاده آن شده است و قابلیتی را فراهم کرده که در محیط و شرایطی که فشار، کشش و یا حتی احتمال خوردگی وجود دارد بتوانید از آن استفاده کنید. توضیحات ارائه شده به شما بسیار مختصر و کلی بود؛ در ادامه پیچ و مهره فولادی را به طور کامل بررسی می کنیم تا با ویژگی های آن آشنا شوید.

تعریف پیچ و مهره فولادی

تعریف پیچ و مهره فولادی

به طور کلی و معمولاً اصطلاح پیچ و مهره فولادی زمانی به کار می رودکه بخواهند درجه سختی یک محصول را بالاتر از آهن و فولاد معمولی بیان کنند. در بالا اشاره کردیم که پیچ ​​خشکه یا همان فولادی از ترکیب کربن و فولاد  ساخته می شود و  از استحکام بالایی برخوردار است. لازم است بدانید که پیچ  فولادی و خشکه یکی  بوده و تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند. تفاوت اصلی این پیچ ها معمولا در کلاس یا درجه بندی ها است که در ادامه بیشتر  به آنها می پردازیم.

تعریف پیچ و مهره فولادی

مقالات بیشتر: پیچ و مهره سیاه کاری شده

این محصول در  درجه بندی های مختلفی طبقه بندی می شود که می توان آنها را شامل کلاس 5.6، کلاس 8.8، کلاس 10.9، کلاس 12.9، کلاس 2 و کلاس 5 دانست. دقت کنید هر چه عدد  کلاس ها بیشتر باشد، استحکام بالاتری دارد و در نتیجه مقدار کربن مصرفی در این پیچ  بیشتر خواهد بود. استحکام این محصولات معمولاً به عنوان درجه سختی معرفی شده که در اثر دماهای مختلف در آنها ایجاد می شود. البته توجه داشته باشید که هر یک از گریدها شامل زیرمجموعه ها و زیرلایه های دیگری نیز می شود که در ادامه به آن ها نیز  خواهیم پرداخت. در ادامه به بررسی پرکاربردترین گریدهای این محصول می پردازیم تا با ویژگی های آن ها آشنا شوید.

انواع پیچ و مهره فولادی

پیچ های فولادی در سه درجه و کیفیت مختلف در بازار عرضه می شوند.

  • پیچ فولادی درجه 8.8 پرمصرف ترین نوع پیچ فولادی در بازار است.
  • پیچ های فولادی با انواع گل پیچ های مختلف مانند پیچ ​​های شش گوش، پیچ آلن و … ساخته می شوند.
  • پیچ فولادی با توجه به گام رزوه آن در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرد.
  • رایج ترین گام این پیچ دنده میلی متری است.
  • پیچ شش گوش فولادی دنده ای میلی متری از ضخامت 6 میلی متر شروع و بسته به نوع کاربرد می توان آن را با ضخامت بالاتر نیز ساخت.

همچنین بسته به نوع کاربرد، میزان رزوه کاری این پیچ متفاوت است.

انواع پیچ و مهره فولادی

مشخصات کلاس های مختلف پیچ فولادی

پیچ فولادی کلاس 8.8

پیچ فولادی با کلاس 8.8 را از نرم ترین نوع این محصول می توان در نظر گرفت؛ زیرا کربن به کار رفته در ساختار آن بسیار کم است. به عنوان یک پیچ نرم قدرت تحمل تنشی برابر 800 مگا پاسکال را دارا است و  میزان وزن تحملی  نزدیک به 80 کیلوگرم است. این کلاس از پیچ فولادی از میلگرد CK45 ساخته شده است. در نظر داشته باشید که نرم ترین نوع پیچ و مهره فولادی حداقل 30 کیلوگرم وزن بیشتر از پیچ و مهره های معمولی و آهنی را تحمل می کند که نشان از خاص بودن این محصول دارد.

مشخصات پیچ  فولادی کلاس 10.9

پیچ فولادی کلاس 10.9 نسبت به مدل قبلی که مورد بررسی قرار گرفت از استحکام بیشتری برخوردار است و در ساخت بدنه آن از کربن بیشتری استفاده شده و مطابق با استانداردهای جهانی تولید می شود. ساختار این نوع پیچ از جنس میلگرد MO40 می باشد. با توجه به استحکام بیشتر این محصول نسبت به مدل قبلی؛  تنشی  برابر 940 مگا پاسکال و  وزنی حدود 100 کیلوگرم را تحمل می کند. اندازه قطر اسمی آن نیز از پنج  تا 42 میلی متر  در تغیراست.

مشخصات پیچ فولادی کلاس 12.9

این نوع پیچ  فولادی دارای حداکثر کربن در ساختار فولادی خود است و از آنجایی که تحت شدیدترین عملیات حرارتی قرار می گیرد، که باعث شده تا بسیار مستحکم به نظر رسد. مقاومت این پیچ به حدی است که توان تحمل فشار و کشش برابر با 1100 مگا پاسکال را دارد. در مورد تحمل وزن این پیچ  می توان گفت که وزنی برابر 120 کیلوگرم را می تواند تحمل کند. لازم است بدانید که پیچ مذکور از میلگرد VCN200 ساخته شده است.

پیچ و مهره فولادی در چه صنایعی کاربرد دارد؟

تا اینجا  در مورد پیچ ​​و مهره فولادی برای شما مطالبی را قرار داده ایم؛ و انواع مختلفی از آن را نیز ذکر کردیم. با این حال شاید برایتان این مسئله وجود داشته باشد که این محصول در چه صنایع و حوزه هایی قابل استفاده است و استحکام و مقاومت آن چه کمکی به ما می کند؟

مقالات بیشتر: آیا استیل زنگ می زند؟

استفاده از پیچ و مهره فولادی با توجه به درجه بندی و کلاس آنها مشخص می شود اما به طور کلی می توان صنایع خودروسازی،  نفت، صنایع پتروشیمی، صنایع مرتبط با تولید محصولات نظامی، کشتی سازی، قایق سازی  را پرمصرف ترین صنایع از این پیچ و مهره نام برد؛ زیرا گفتیم این نوع پیچ  از استحکام بالایی برخوردار است  و می تواند برای این نوع صنایع کارآیی بهتری داشته  باشد. در واقع می توان گفت این روزها از پیچ و مهره در همه مشاغل استفاده می شود.

همچنین یکی دیگر از مسائل مربوط به پیچ فولادی وجود روکش گالوانیزه بر روی بدنه آن است که به عنوان یک مانع محافظ در برابر رطوبت عمل می کند. به همین دلیل برای محیط هایی که احتمال خوردگی معمولی پیچ و مهره وجود دارد، انتخاب مناسبی محسوب می شود.

شرایط تولید پیچ ​​فولادی چگونه است؟

از سیم مفتول CK45 برای تولید و ساخت پیچ فولادی استفاده می شود. این سیم را پس از انجام عملیاتی مانند کشش و قالب گیری در دستگاه مخصوصی قرار می دهند تا  پیچ و مهره فولادی از آن ساخته شود.

پیچ های فولادی در دو مدل مختلف تولید می شوند که می توان آن ها را نیم دنده و  تمام دنده دانست. البته هر دو مدل ذکر شده برای این محصول، کاربردهای مختلفی دارند. شاید این موضوع را شنیده باشید که از پیچ نیمه دنده آهنی زیاد استفاده نمی شود و ممکن است فکر کنید که پیچ فولادی هم همینطور است، اما باید یادآوری کرد که خیر! حتی وضعیت برعکس خواهد بود، یعنی پیچ نیمه دنده فولادی کاربرد بیشتری نسبت به نوع دنده کامل دارد.

باید اشاره کردکه تولید این محصول تنها محدود به مدل های نیم دنده و تمام دنده نیست، بلکه مدل های دیگر این محصول مانند دنده اینچی، دنده میلی متری، دنده درشت و … نیز عرضه شده اند که نوع دنده میلی متری کارآمدتر است.

تفاوت پیچ و مهره فولادی با پیچ و مهره آهنی

قبل از اینکه به بررسی تفاوت پیچ و مهره فولادی با پیچ آهنی بپردازیم، لازم است بدانیم که پیچ آهنی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

پیچ و مهره آهنی معمولاً دارای میزان کربن کم در ساختار خود هستند. به همین دلیل نرم و انعطاف پذیر  بوده و تحمل وزن آن ها کمتر خواهد بود. البته لازم به ذکر است که امکان شکستن پیچ و مهره آهنی در هنگام کشش و لرزش کم است و این موضوع در کنار قیمت کمتر آن یکی از عواملی است که افراد در خرید این محصول به آن توجه می کنند.

برای بررسی تفاوت این دو محصول، اولین وجه تمایزی که می توان به آن اشاره کرد، موضوع استحکام محسوب می شود. تفاوت های دیگری که می توان در مورد آن اظهار داشت این است که پیچ های آهنی به دلیل ساختارشان زودتر رنگ خود را از دست می دهند و مقابل شرایط خورنده ضعیف هستند. در حالی که  پیچ فولادی اینطور  نبوده و حتی در اقلیم هایی که مرطوب به حساب می آیند هم می توان از آن استفاده کرد.

نکات مهم در خرید پیچ و مهره فولادی

هنگامی که قصد خرید پیچ ​فولادی را دارید باید علاوه بر درجه بندی فولادی پیچ به موارد دیگری نیز توجه کنید. از جمله موارد مهم دیگر باید به فاکتورهایی مانند طول گام هر یک از پیچ ها و مهره ها، طول بدنه پیچ و قطر اسمی آن اشاره کرد. در واقع فرد باید با توجه به فعالیتی که می خواهد انجام دهد نوع مناسب را انتخاب کند تا به نتیجه برسد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان مگاپیچ تماس بگیرید.